Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tänker komplettera med ett porträtt och närbildsobjektiv. Jag behöver inte 1:1 makro utan skulle räcka med 1:3. Jag har både FF hus och 1,255 crophus. 70-300DO är tillräckligt skarp så jag kan avgöra mig mitt 70-200/2,8 utan IS om behövs. Har redan 50/1,4 Sigma och 24/1,4L. Tänkte använda 16-35&50&70-300 på 1DIII för resor och ha de fasta gluggarna hemmavid.

Om objektivet kostar under 5000:- kan jag behålla 70-200 annars måste jag sälja det och skaffa något fast till bra pris på sikt för att täcka in 180-200mm. De första fyra är bara att köpa och komplettera - men är det värt det mot zoomen?

Har funderat på:
Samyang 85/1,4 - dock inte så vasst vid1,4, kräver MF och barn är inte stilla. Dessutom svårare med blixt.
Canon 85/1,8 - ljusstarkare än min zoom, men hur mycket tjänar jag mot min zoom?
Canon 100/2,0 samma fråga som 85an
Canon 100/2,8 makro - kommer närmre men samma bländartal som zoomen vid porträtt
Canon 100/2,8 L IS macro - mycket dyrare än icke IS men är den så mycket bättre kan man kanske offra sin zoom
Canon 135/2,0 - hur mycket bättre än zoomen som ändå är skarpast vid 135mm. Denna finns beg runt 7.000:-.

Om jag inte köper makro så tänker jag använda mellanringer för att få lite bättre närgräns.

Vad skulle ni välja?

Själv har jag 100f/2.8 USM Macro, gillar den skarpt då den är bra på både makro och annat när man vill det.

Jag har läst mycket bra om 135 f/2.0, men jag har inte testat själv då jag inte har FF och till crop är den ju lite lång för porträtt.

ANNONS
Götaplatsens Foto