Annons

ppi vid utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Är lite osäker när det gäller ppi vid utskrifter med min epson r1800. Har skrivit ut filerna från 20d med 240ppi, även när jag skrivit ut A3. Problemet är ju att pixlarna inte räcker till, jag har då tvingats ställa in ca: 120% för att kunna fylla ut hela pappret. Är det det som kallas interpolering?
I alla fall, någon som vet hur man får ut bästa möjliga kvalité när man skriver ut A3/A3+ bilder från 20d?

Tar tacksamt emot tips!

Tack! har faktiskt försökt att läsa den men blev inte mycket klokare...vill inte koppla:D

Undrar över inställningarna i Ps, om någon har konkreta anvisningar..behöver inte fatta det bara bilderna blir bra..:)

Om du skriver ut från 20d kommer du få en upplösning runt 200ppi från en obeskuren bild.

Om det är bra nog eller om du vill ha högre upplösning kan bara du själv avgöra, gör några utskrifter med olika upplösningar för att se när det är bra nog.

Du interpolerar i Photoshop genom att lägga till saknade pixlar, 120% ger ungefär 240ppi...

Ta samma bild, gör några duplikat och skala upp till olika upplösningar.
Beskär dem så du har kvar ungefär 10x15 cm (om du inte vill skriva ut hela bilder förstås) och skriv ut. Jämför dem på normalt avstånd med egna ögon.

Jag hade testat sänka PPI:n så att antalet pixlar räcker för en A3-utskrift. Jämför sedan detta med en interpolerad bild (förstorad) i den upplösningen du önskar (240ppi eller liknande). Gör alla förstoringar i Photoshop eller ett dedikerat förstoringsprogram, låt inte skrivarens mjukvara göra detta.

Jämför de två bilderna, enklaste sättet att få fram vad som funkar bäst för dig.

ANNONS
Götaplatsens Foto