Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Practica Nova IB. Extern ljusmätning osv?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjena!

Har rotat reda på en gammal Practica Nova IB i mitt föräldrahem. Hur funkar ljusmätningen på denna kamera? Antar att man lär ha en extern mätare... Finns ju en ratt till vänster som har en slags styrning av bländare och slutartid utifrån ISO värdet, men det känns kanske inte så användbart?!

Vilken typ av optik kan jag använda till denna kamera? Är det M42 fattning?

Mvh Mange

På en del Practica kameror satt ljusmätarknappen bredvid avtryckaren, vet dock inte hur det ser ut på din modell det var så många år sedan nu...frågan är om det finns passande batterier med framförallt rätt spänning så det uppmätta värdet blir korrekt. Gängan på objektivfattningen är M42, det skall finnas passande objektiv att köpa ännu har jag sett.

//Jonas

F-n, höll på att glömma ratten, du ställer in slutartiderna på den, om jag inte minns fel så ska man lyfta på den och vrida fram rätt ISO tal. Om jag hinner skall jag rota fram farsans gamla practica och titta hur det funkar, det var som sagt rätt länge sen jag höll på med practican....

Senast ändrad:
Testade en gammal Praktica (MTL5) nyligen, köpte ett 1,5 volts batteri då 1,35 tydligen inte tillverkas längre. Ljusmätningen på den kameran verkade dock inte ta hänsyn till vare sig iso eller slutartid. Det går ju iofs att räkna på ändå om man tar hjälp av en annan extern mätare för att se hur den mäter (förutsatt att t.ex. spänningen på batteriet inte ställer till det allt för mycket). Dock blev mitt testande kortvarigt, efter ca 45 exponeringar märkte jag att filmen aldrig drogs fram och sen gav jag upp för en tid. :)

Kolla lite på google, du kanske t.om. kan hitta en manual till den.

Såg nu (via recensioner) att IB är ännu äldre med selenmätning, så den är antagligen än mer inexakt idag...

Senast ändrad:
Tack för svar!

Har kollat lite mer på kameran nu och har hittat nån slags mätare till vänster på kamerahuset. Verkar vara nån slags mekanisk ljusmätare, för nåt batteri ser jag inte till överhuvudtaget.

Mätaren verkar vara i närheten av verkligheten i alla fall. Åtminstone om man jämför med vad mitt Eos hus vill ha för inställningar. Kanske skulle ta och testa en rulle med denna gamla nostalgiker.

Fan va kul det är med gamla grejer!

Hittade en fast 50 glugg av märket Meyer Görlitz. Har även en 135 glugg av märket Jena. Nån som vet nåt om dessa?

Mange

Det är en trevlig liten kamera du har hittat, enkel i konstruktionen men robust. Om du bestämmer dig för att fortsätta använda den finns en uppsjö av beg. objektiv till den för en billig peng. Ofta har objektiven mycket bra glas, även om man inte kan jämföra dem med dagens proffssaker. Fattningen är m42.

Ljusmätaren är en selenmätare, fungerar ungefär som en solcell. Infallande ljuset får cellen att alstra en svag ström, denna ström får en spole på vilken en visare sitter att göra utslag. Det är den visaren du ser till vänster. Att man sedan för den andra visaren över spolens visare och läser av värdet har du redan förstått ser jag. Ljusmätaren är gömd bakom plastfönstret ovan objektivet. Ibland kan dessa selenceller drabbas av åldring och förlora viss del av sin strömalstrande kapacitet. Men din cell verkar vara exakt. Mitt råd för att få cellen att fortsätta sin exakthet är att förvara kameran mörkt och torrt när den inte användes. Fördelen med denna ljusmätare är att den är helt batterioberoende vilket kan vara bra.

/Christopher

ANNONS
Götaplatsens Foto