Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressa film med Nikon F65?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakethesnake

Aktiv medlem
Har en liten fråga angående pressning av film. På min kamera, en Nikon F65 kan man inte ställa in filmkänsligheten manuelt. Om jag nu ändå skulle vilja pressa en film två steg, kan jag göra det genom att kompensera exponeringen med +2 genom hela filmen?

/Jacob

Förstås... Skalan i sökaren på F65:an går enligt mitt huvud åt fel håll. + åt vänster och - åt höger. Mitt tröga huvud klarar inte av sådant :)

Hur som haver har jag fattat rätt. Tack

Tejpa filmkassetter

Jag har som du en f65:a

På f65:an kan man exponeringskompensera. Risken är att om man har en kamera som
kommer ihåg exponeringskompensation så byter man film och glömmer bort det,
eller så kommer kameran inte ihåg det och själv glömmer man att kompensera när
man ska ta sista delen av rullen.

Man får alltså relativt lätt en rulle som är exponerad
efter 2 olika känsligheter. Jag har gjort det flera gånger av bara farten.

Det rätta är naturligtvis att man ska kunna ställa iso talet på kameran. Men av någon anledning snålar Nikon med detta.

Jag använder också en f60 ibland, där fungerar inte exponeringskompensation i vissa av motivprogrammen och det finns funktionalitet man inte kommer åt om man inte använder motivprogrammen.

Ibland lånar jag min frus kompakt, den kan man inte ställa någonting på. Kombinerat med en ljusstyrka på bländare 11 i längsta (som inte är så långt) zoomläget behöver man verkligen snabbare film.

Lösningen är att tejpa filmkassetten.

Ex: tejpa upp en iso-400 till 1600.

Ta tag i filmkassetten så att filmfliken skulle peta dig i Ögonen om du höll den närmare. Se till att den lilla utstickande axeln pekar åt vänster. Du ser nu ett rutmönster 2x6 rutor. Detta är dx-koden. Vad vi vill fixa är raden närmast filmöppning
På en 400 film bör du se MFFMMF, där M=metall,F=färg eller något annat ej ledande material.

En 1600 film ska se ut som MFMMMF. Alltså skulle du med en nagelfil eller något annat skrapa bort färgen i ruta 3 från vänster. Jag har aldrig provat den metoden däremot klistrar jag över rutorna 1 till 5 med aluminiumtejp, därefter tejpar jag över ruta
2 med vanlig tejp.

I början använde jag dubbelhäftande tejp + matlagningsfolie (inte frysfolie den är plastad) men nu använder jag aluminiumtejp 5cm bredd på en stor rulle (biltema? egentligen till för att tejpa på bilar?) , användbar till annat också helt ljustät
och stark.

En bra samanställning av alla dx koder finns på

http://www.geocities.com/Yosemite/2131/dx-code.html

Ifall man pressr genom att exponeringskompensera istället för att ändra ISO, då får väl pressningen endast genomslag på mätning av befintligt ljus, och ej vid blixtljusmätning?

Jag har använt mig av varianten skrapa och tejpa och det fungerar utan problem. Bara skrapa bort färgen och sedan tape på fälten som skall täckas.

Tack för tejp/skrapa rådet, jag hadde funderingar åt liknande håll men visste inte riktigt hur man skulle gå tillväga.

Du kan også kjøpe klistremerker med DX-koder i en fotobutikk. Disse klistrer du over filmens DX-kode slik at kameraet blir lurt til å stille inn en annen ISO-verdi enn det filmen egentlig har.

jakethesnake skrev:
Förstås... Skalan i sökaren på F65:an går enligt mitt huvud åt fel håll. + åt vänster och - åt höger. Mitt tröga huvud klarar inte av sådant :)

Nikon... ;-)

Seriöst, är det verkligen så galet? Att kameran släpper in mer ljus om man ställer in kameran så att pekaren på skalan pekar på en position till vänster om mitten?
I såna fall går det ju mot all skalstandard man kan hitta på...

ANNONS
Götaplatsens Foto