Tejpa filmkassetter
Jag har som du en f65:a
På f65:an kan man exponeringskompensera. Risken är att om man har en kamera som
kommer ihåg exponeringskompensation så byter man film och glömmer bort det,
eller så kommer kameran inte ihåg det och själv glömmer man att kompensera när
man ska ta sista delen av rullen.
Man får alltså relativt lätt en rulle som är exponerad
efter 2 olika känsligheter. Jag har gjort det flera gånger av bara farten.
Det rätta är naturligtvis att man ska kunna ställa iso talet på kameran. Men av någon anledning snålar Nikon med detta.
Jag använder också en f60 ibland, där fungerar inte exponeringskompensation i vissa av motivprogrammen och det finns funktionalitet man inte kommer åt om man inte använder motivprogrammen.
Ibland lånar jag min frus kompakt, den kan man inte ställa någonting på. Kombinerat med en ljusstyrka på bländare 11 i längsta (som inte är så långt) zoomläget behöver man verkligen snabbare film.
Lösningen är att tejpa filmkassetten.
Ex: tejpa upp en iso-400 till 1600.
Ta tag i filmkassetten så att filmfliken skulle peta dig i Ögonen om du höll den närmare. Se till att den lilla utstickande axeln pekar åt vänster. Du ser nu ett rutmönster 2x6 rutor. Detta är dx-koden. Vad vi vill fixa är raden närmast filmöppning
På en 400 film bör du se MFFMMF, där M=metall,F=färg eller något annat ej ledande material.
En 1600 film ska se ut som MFMMMF. Alltså skulle du med en nagelfil eller något annat skrapa bort färgen i ruta 3 från vänster. Jag har aldrig provat den metoden däremot klistrar jag över rutorna 1 till 5 med aluminiumtejp, därefter tejpar jag över ruta
2 med vanlig tejp.
I början använde jag dubbelhäftande tejp + matlagningsfolie (inte frysfolie den är plastad) men nu använder jag aluminiumtejp 5cm bredd på en stor rulle (biltema? egentligen till för att tejpa på bilar?) , användbar till annat också helt ljustät
och stark.
En bra samanställning av alla dx koder finns på
http://www.geocities.com/Yosemite/2131/dx-code.html