Jag är ingen expert på detta, särskilt inte på att förklara. Men jag dock ägnat mig åt detta med att pressa film några ggr med eftersträvat resultat.
På engelska finns två uttryck, "Push and Pull", som beskriver hur man pressar filmen åt olika håll. vet ej vad det kallas på svenska men detta är vad som sker :
Pressning av film är när man ställer in ett högre ISO-värde på kameran manuellt än vad den befintliga filmen representerar, som du har i kameran. Säg att du har en 400 film i kameran, har du en modern kamera kommer den per automatik ställa in sig för ISO 400 (sånt här vet du säkert) men då går du in och ändrar manuellt till ett högre ISO, t.ex. 1600 eller 3200.
När du sedan fotograferar kommer kameran mäta ljuset som om du hade en ISO 1600 film istället för den 400 du igentligen har. Detta gör att bilden kommer att bli underdexponerad, du få för lite ljus eftersom en 1600 film behöver mindre ljus än en 400....
Detta får man sedan kompensera för genom att överframkalla filmen, alltså om du framkallar den som en 400 kommer den bli underexponerad men om du istället framkallar den som den 1600 du har låtsas att du hade, ja då blir den inte underexponerad. Dock, du kommer inte få samma resultat som om du hade kört på 400 från början. Jag som kör mest svartvit film uppnår med detta förfarande en ljusare högdager och en mörkare lågdager, dvs. tonomfånget blir mindre. Kontrasten ökar.
Om du istället anänder en ISO 100 film men exponerar den (ställer in kameran manuellt) efter ex. ISO 64 (2/3-dels steg nedåt) så kommer du överexponera bilden. Framkalla sedan efter 64 istället för 100 och bilden kommer att ge dig ett mjukare tonomfång, svärtan tappar i svärta och lågdagarn i ljus, gråskalan blir bredare...typ...
Förstår du ?
Om du lämnar in en film för pressning ska du tala om efter vilken ASA eller ISO du exponerat filmen. Då ska dom nog klara av att leverera den efter dina önskemål. Om du liksom jag framkallar själv finns det tabeller att tillgå lite varstan som berättar om hur mycket man ska förkorta eller förlänga framkallningstiden för resp. film.
Lycka till !
(Mina bilder här är nästan samtliga framkallade efter 64 för 100 film )