Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressad Tri-X och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Rundcrantz

Aktiv medlem
Ska göra ett reportage i veckan som kommer och tänkte pressa Tri-X till 1600. Alltså kommer jag nog inte behöva använda blixten (SB 28) men om det blir tvunget, hur funkar dom ihop? Aldrig kört med blixten tillsammans med sv/v - nåt speciellt man ska tänka på?

En annan fråga om blixten: Om jag vill tona ner blixtljuset och ställer den på tex. -1.5 blir hela bilden underexponerad med 1.5 steg? Måste jag alltså då ställa kameran på +1.5 för att få en normalt exponerad bild?

Som ni märker är inte jag och blixten helt tajta än! Tacksam för all hjälp.

/erik

Erik Rundcrantz skrev:
En annan fråga om blixten: Om jag vill tona ner blixtljuset och ställer den på tex. -1.5 blir hela bilden underexponerad med 1.5 steg? Måste jag alltså då ställa kameran på +1.5 för att få en normalt exponerad bild?

Som ni märker är inte jag och blixten helt tajta än! Tacksam för all hjälp.

/erik

Nej, om du behöver blixt men inte dess fulla effekt kompenserar du ju för det genom kameran med ex antal "-" steg. Då berör blixt-ljuset bilden inte med mer blixt än så. Det befintliga ljuset måste ju också få blanda sig in i bilden, så någon ytterligare exponerings-styrning med kameran är inte önskvärd.

ANNONS
Götaplatsens Foto