Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Pressfotografer med storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

xrvjorn

Aktiv medlem
I amerikanska filmer från 40-talet brukar pressfotograferna släpa omkring storformatkameror, vilket verkar minst sagt klumpigt. Är det en hollywoodsk idé om vad som ser ballt ut (ungefär som att alla amerikanska bilar kör omkring med sprängladdningar som detonerar vid en krock) eller var det verkligen så i USA?

Det dominerande verktyget för pressfolk i vår del av världen vid den tiden borde väl varit mätsökarkamera för småbild?

De kamerorna heter Speed Graphic och användes över hela världen under den tiden. Varför de var så populära vet jag inte men det finns säkert någon är på fs som vet. Eller så finns det säkert info på nätet

/Daniel

Dom var väl populära av samma anledning som Canon EOS 1D är populär idag. De var "the top of the line" helt enkelt! :)

/Joakim

Anledningen var nog den att på 40 talet hade inte småbildsfílmen slagit igenom ännu,om du tittar på gamla bilder från svenskt 40-tal så ser du nog inte så många småbildare här heller.
Anledningen var nog bland annat att det var krig så någon omfattande export av Leica inte var aktuell så att säga och det lilla negativformatet ansågs inte med blida ögon av dåtidens yrkesmän, filmkvaliteten var inte jämförbar med dagens finkorniga filmer.

Det var väl inte förrän i början av 50-talet när några fotografer som plåtade för LIFE började använda Nikon under Koreakriget som det hela lossnade.

som kuriosa så kan väl nämnas att den berömda bilden där Amerikanska soldater reser flaggan på Iwo Jima är tagen med just en Speed Graphic

Precis, småbildskamerorna kom in på scenen ganska sent. Efter presskamerornas uttåg var det väl i princip tvåögda spegelreflexkameror i 6x6-format som gällde.

Jag sitter precis och bläddrar i den i sammanhanget relativt nya boken "Kamera 58" och ser en bild med massa pressfotografer som fotograferar Tage Erlander och Gunnar Hedlund skakandes hand. Alla har Rolleiflexar utom en som har en bladare med sportsökare.

Mycket informativt, tackar.

Måste varit väldigt viktigt med tajming på den tiden, även om folk förmodligen var snabba på att byta plåt...

Journalisten i danska serien "Ederkoppen" (utspelar sig strax efter WWII) har iofs en Leica i första avsnittet men det är lite speciella omständigheter eftersom han ska plåta bovar i smyg.

Bara för att det är en 4x5" eller 9x12cm behöver det inte innebära att det är bladfilm som används. Rullfilmsbakstycken fanns såvitt jag förstått det tidigt till dessa kameror.

I Tyskland på 30-talet var även småbild vanligt för reportagekameror, exempelvis Leica och Contax. Plaubel Makina 6x9 var en annan populär reportagekamera. Så förstås Rolleiflex...

För sex-sju år sedan såg jag en fotballsmatch på TV. Engelska ligan.

Längs ena kortsidan såg jag en fotograf med storformatare på stativ. Han fotograferade fotboll med 4x5"!

När man tänker efter var det rätt coolt, han anvånder ett 300 vilket ungefär motsvarar 100 på småbild, räcker för att täcka in hela området framför mål. Han kan lägga skärpan längs hela området trots stor bländaröppning och när något händer trycker han av. Sedan beskär han blden till småbildsutsnitt i mörkrummet.

Johan Okker skrev:
Bara för att det är en 4x5" eller 9x12cm behöver det inte innebära att det är bladfilm som används. Rullfilmsbakstycken fanns såvitt jag förstått det tidigt till dessa kameror.
rafer föredrog visst vanlig bladfilm i alla fall enligt vad jag
Helt riktigt men pressfotogläst för kameran blev lite smidigare att hantera.

Helt riktigt men pressfotografer föredrog visst vanlig bladfilm i alla fall enligt vad jag läst för kameran blev lite smidigare att hantera

skulle det ha stått

mipert skrev:
...Engelska ligan.

Längs ena kortsidan såg jag en fotograf med storformatare på stativ. Han fotograferade fotboll med 4x5"!

Klart på! Hög coolhetsfaktor på den fotografen. Spännande med tekniska uppstickare i den i övrigt så av teleobjektiv dominerade världen.

ANNONS
Götaplatsens Foto