Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressning

Produkter
(logga in för att koppla)

Armitage

Aktiv medlem
Hej,

Har kört en 400 iso-film som 1600 (2 steg?) och funderar lite över framkallningen. Var lämpar det sig bäst att lämna in sådan film i Göteborg?

Vad brukar det kosta extra?

(En kanske dum fråga; behöver man påpeka att den är pressad när maskinerna automatiskt känner av om den är för dåligt exponerad och kompenserar för detta?)

Själva pressningen, sker den vid framkallningen av negativet, eller vid kopieringen?

Tack o hej, Tobias

Du måste säga till. Det är inte alla labb som pressar. Men de flesta yrkeslabb gör det, men få snabblabb. På proffslabb brukar det inte kosta extra, men så har de också ofta lite högre grundpris.

Tack för svaret Magnus.

Nån som vill svara på om pressningen sker vid framkallningen eller vid kopieringen? Om jag t.ex. skulle skicka in filmen till crimson för att få den framkallad och skickad till mig på cd (där momentet kopiering hoppas över), kommer jag få underexponerade bilder då?

Pressningen sker vid framkallningen. Hos Crimson kostar det inget extra att pressa filmen. Glöm inte att ange hur många steg den är pressad så de vet hur den skall framkallas.

mvh

Jacob

Pressning innebär att framkallningstiden förlängs. Det görs alltså i framkallningen. De mörkaste tonerna kommer att förlora teckning, men det gör sällan så mycket.

Kornet blir kraftigare. Ofta använder man högkänslig film som iso 400, 800 eller 1600. Ju högre känslighet desto snabbare blir filmen för gammal. När filmen blir för gammal växer kornet. Därför är det viktigt med färsk film vid pressning.

Det vanligaste är att man pressar 2 steg. 1 steg kan kännas onödigt lite (en del gör dock det för att få aningen högre kontrast) och 3 steg är ofta på gränsen för vad filmen klarar av och kan bli fult.

Bäst resultat har jag fått när jag pressat 400 eller 800 film 2 steg.

Hej

RP-Fotolab i Göteborg har denna tjänst men tar extra betalt om du lämnar in färre än 3 rullar för pressning

// Fredrik

Om det är färgfilm så skulle jag inte rekommendera att soppa själv, när det kostar nån femtiolapp att få filmen framkallad på yrkeslabb. Tror inte heller det är så vanligt med fotoklubbar som har c41-grejor.

MattiasL skrev:
Om det är färgfilm så skulle jag inte rekommendera att soppa själv, när det kostar nån femtiolapp att få filmen framkallad på yrkeslabb. Tror inte heller det är så vanligt med fotoklubbar som har c41-grejor.

Och man ska absolut inte framkalla några viktiga filmer innan man lärt sig tekniken. Det tar ett tag att få rutin på alla moment och helst också trimma in tider och temperaturer.

froderberg skrev:
Och man ska absolut inte framkalla några viktiga filmer innan man lärt sig tekniken. Det tar ett tag att få rutin på alla moment och helst också trimma in tider och temperaturer.
Jag har en gg lämnat ifrån mig 2 svartvita filmer det var brått med.
Resultatet var helt värdelöst.

Färg pillar jag inte alls med själv.

Erik Schalin skrev:
Jag har en gg lämnat ifrån mig 2 svartvita filmer det var brått med.
Resultatet var helt värdelöst.

nej, svartvita filmer som inte är C-41 ska man inte lämna iväg till vem som helst. Men Crimson i Stockholm klarar jobbet bra. Men det blir ju standard, en poäng med svartvitt är ju att trimma in processen själv.

Storlabben brukar ta sjukt mycket betalt och överframkalla. De vet att många vill ha stenhård kontrast.

Färg pillar jag inte alls med själv.

Knappast lönt heller. Jag förhandlade fram ett pris på 25 kr/rulle i ett snabblabb i Gamla Stan i Stockholm. Vid större kvantiteter blev priset lägre.

froderberg skrev:Storlabben brukar ta sjukt mycket betalt och överframkalla. De vet att många vill ha stenhård kontrast.
Det tycker jag bara bevisar att man inte har begripit sig på den svartvita processen.

Man framkallar rätt och använder i så fall hårt papper så vida man inte är ute efter mycket grovt korn. Men jag förstår inte varför man skulle vilja ha gryniga bilder.

Erik Schalin skrev:
Det tycker jag bara bevisar att man inte har begripit sig på den svartvita processen.

Man framkallar rätt och använder i så fall hårt papper så vida man inte är ute efter mycket grovt korn. Men jag förstår inte varför man skulle vilja ha gryniga bilder.

Nybörjare gillar ofta grafiska bilder, tydligt svart och vit. Få mellantoner.

Men det växer man ju ifrån.

Armitage skrev:
Är det nån skillnad på att pressa en 100-iso-film ett steg mot samma pressning med en 400-iso?

Nej. Men det är sällsynt att folk pressar filmer under iso 400. Iso 200 är ju oftast den billigaste sorten.

Det vanligaste är att man pressar 2 steg och använder iso 400 eller iso 800-film.

Magnus: Anledningen är att jag gillar kontrasten vid pressningen, inte för att jag alltid behöver ljusstyrkan.

(Tack för alla bra svar förresten!)

ANNONS
Götaplatsens Foto