Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prioritera kamera eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Filipp

Ny medlem
Hej!
Jag har ett litet dilemma!
Jag ska investera i ny kamerautrustnig!
Det finns säkert liknande trådar.

Ska jag prioritera att köpa ett riktigt bra kamerahus som
t.ex Canon eos 5d mark ii med ett Canon ef 50mm 1.4
Eller ska jag köpa en Canon 60d och ett Canon ef 50mm 1.2l eller 70-200 2.8l??

Jag vet att priset inte är riktigt samma för båda alternativen.
Och att man inte riktigt kan jämföra alternativen.

Jag tycker inte du ska prioritera något, utan börja med ex ny bra kamera som du kan tänka dig att ha länge, sedan vänta tills du har råd med att köpa de objektiv du vill ha!

Jämför även 50mm/1,4 och 50/1,2, vad jag har sett på olika sidor, är att det inte är någon större teknisk skillnad mellan dem, främst en kreativ, man kan klämma ut det lite extra ur 1,2an, om man är en riktigt bra fotograf. Dock en väldigt stor prisskillnad. Jag har 1,4 och är extremt nöjd.
Jämför även 70-200/2,8 med f/4, halva vikten! Det ska till mkt för att jag ska köpa 2,8an, just på grund av vikten, köper hellre 135/2.0!

EF 50mm f/1.2 L USM är inte direkt prisvärt. Det är ungefär 4 gånger så dyrt som EF 50mm f/1.4 USM, men knappast fyra gånger så bra. 1.2:an lider också av fokusskift som kan göra det svåranvändbart i vissa situationer.

Jag tycker att ett bättre alternativ är att skaffa 1.4:an och sen kanske komplettera med ett manuellt 50mm (eller 55mm) f/1.2. T.ex. ett Nikon, Pentax eller Konica. Ska man fotografera på bländare f/1.2 så behöver man ändå oftast vara så noggrann att man inte får ha bråttom.

Prioritera objektiven!
De kommer överleva kamerahuset och följa med till nästa hus.

Ja, kan bara hålla med. Kamerahus kommer och går, optiken består. Utvecklingen på sensorsidan är mycket snabbare än den på optiksidan. Bra optik har vi haft sedan början av 1900 talet och det har inte hänt så mycket sedan dess. Kamerornas sensorer blir därimot bättre och bättre för vart år som går. Köper man ett kamerahus nu kommer man att vilja byta det om ett par år.

Jag antar att du har ett crophus nu, med den mindre sensorn alltså?

Isåfall kommer en 5D mk 2 med ett 50/1,4 att ge dig kortare skärpedjup än ett 50/1,2 på din nuvarande eller en 60D.

Jag har funderat på samma sätt. Jag använder en Canon 600 analog och har vanliga Sigmaobjektiv. Nu har jag sett att det finns begagnade analoga proffskameror för nästan ingenting, så jag funderade ett tag på att skaffa ett som fungerar till samma objektiv. Men då får jag väl egentligen bara fler finesser på kameran? Bilden blir ju inte bättre än vad objektivet tillåter.

Tänker jag rätt?

Jag har funderat på samma sätt. Jag använder en Canon 600 analog och har vanliga Sigmaobjektiv. Nu har jag sett att det finns begagnade analoga proffskameror för nästan ingenting, så jag funderade ett tag på att skaffa ett som fungerar till samma objektiv. Men då får jag väl egentligen bara fler finesser på kameran? Bilden blir ju inte bättre än vad objektivet tillåter.

Tänker jag rätt?

Ditt medium film är samma så du vinner i stort sett ingenting bildkvalitémässigt på det bytet nej. Snabbare serietagning, autofokus, såna grejer som kanske kunde spela nån roll men inte annars.

Du får inte samma bildutsnitt på 5D och 60D. Så dina alternativ kanske borde vara en 5D med 85 mm vs 60D med 50 mm. Hur du än gör så kommer du nån gång vilja ha 70-200 f/2.8 så jag hade satsat på den och en 5D för att sedan skaffa den ljusstarka fasta gluggen du egentligen vill ha.

ANNONS
Götaplatsens Foto