Annons

Pris för omslagsbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dryden

Aktiv medlem
Behöver lite rådgivning! :)
Jag har blivit kontaktad gällande en bild jag tagit. Bilden vill de ha som omslagsbild på en tidning, med en ungefärlig upplaga kring 1200 ex per utgviningstillfälle. Just den här bilden/tillfället är jag rätt ensam om, det finns nog bara en fotograf till som sitter på samma motiv vid det här specifika tillfället det hela rör sig om (en tävling).

Vad är en rimlig prislapp, ungefär?

Gör en enkel kanlkyl som är rimlig.

Försök uppskatta dess intäkter:
reklamintäkter + upplagan (1200) * priset

sen gör du en bedömning hur mycket framsidan är värd. Är det en tidning man premenuerar på eller är det lösnummer?

För lösnummer är framsidan viktigare, eftersom att det är den mest säljande faktorn - och du kan då ta lite mer betalt.

Det rör sig om en medlemstidning. Det känns väldigt svårt att uppskatta deras intäkter.

Motivet? Vinnarens målgång i en löpartävling, Sveriges tredje största i sin längd.

1200 delat med 2000-3000 delat.
Det ger en kostnad på 1,67-2,5kr/ex.
2,5 är lite i överkant. Skulle gå ut med 2400 som bud. Sen vill dem sänka lite och priset slutar på 2000kr jämt =)

Dryden skrev:

Motivet? Vinnarens målgång i en löpartävling, Sveriges tredje största i sin längd.

östersunds marathon?

tycker också 2000-2500 låter bra, men blir nog lite förvånad om dom pungar ut...

själv sålde jag för ett tag sedan "en text på ca tusen tecken och en bild" (som redaktörn sa) för 1000 - i tidnigen blev det en förstasidesbild och tre bilder i artikeln. och de verkar inte vara speciellt sugna på att betala något extra för dessa bilder. (jag kanske var lite blåögd som lät de välja på fyra bilder, men jag trodde inte de skulle ta alla fyra...)

lycka till med din förhandling i alla fall!
lasse

ANNONS
Götaplatsens Foto