Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för rättighet bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Marleéne

Ny medlem
Jag hoppas någon här kan hjälpa mig lite. Har fått en förfrågan från ett reklambolag som för kunds räkning vill köpa rättigheterna till en av mina bilder under 1 år. Men jag kan verkligen inte hitta någon vettig prisuppgift vad jag borde ta.

Det de vill ha är rättigheterna i 1 år, all media, world wide (ingen exklusivitetsrätt).

Bild ska främst ligga på kundens site, men även vara med i utländsk press.

Någon som har en bild av hur prisläget ser ut idag? Det var några år sedan jag aktivt jobbade som fotograf och har väl egentligen aldrig sålt bild på detta sätt innan.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns nog inga allmänna principer eller prisläge för detta, beror ju väldigt mycket på vad det är för typ av företag. Är det Nike eller Nilssons herrekipering i Säffle? Din beskrivning låter som hyfsat stort internationellt bolag, och då handlar det väl om femsiffriga belopp.

Har köparen kommit med något förslag?
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Det är fri prissättning så jag instämmer med Erland att det bästa är att utifrån egna önskemål, omfattning på användningen och köparens ekonomiska styrka etc försöka hitta en prisnivå. Till viss hjälp tror jag att föreningen Bildupphovsrätt i Sverige kan vara. De upplåter licenser för bildanvändning för sina medlemmars räkning och har en prislista som du kanske kan använda för att få en startpunkt. https://bildupphovsratt.se/bildanvandare

F
 
ANNONS