Annons

Pris på beg d30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Vad kan man tänkas betala för en begagnad d30 med ett batteri och laddare?

Inget objektiv medföljer.
Jag vet att det inte är den bästa kameran, men jag tänkte att jag kanske köper en sådan först(om den är billig), och sen sparar till en bättre, och har kvar d30 som backup.

tacksam för svar.

Jag tycker max 3000:- utan optik och batterigrepp.
Har sett några för det även om det tycks vanligare att folk begär 4000-5000 vilket man kan få en 300D för.
Stefan

jag har faktiskt även sätt d60 för runt 4000:-
jag tyckte nog att 5000:- som jag sätt den för nu va för mycket.

Jag tycker nog att det är 1500-2000 som gäller.
En ny 300d med kit såldes för 5500 en begad sån ska man ju inte ge mer än max 4000 för.
Vilket ger att en d30 med dess långsamhet borde ner under 2000 tycker jag.

Skulle vilja säga runt 2500:- Om man inte behöver dom extra MP som 300D har är D30 en mycket trevligare kamera att handskas med. Vill man sedan ha 6Mp hade ialla fall jag hellre köpt en D60 än en 300D pga kvalitetskänslan och handhavandet.

hehe, det är inte sälja jag vill göra, jag funderar på att köpa en, och jag vet inte hur mycket jag vill ge:)

1500 känns nästan max vad jag skulle ge för den, skulle det vara ett helt orimligt pris?

Förstår inte riktigt varför alla klankar ned på D30. Visst, den har bara 3Mp och den har ett par år på nacken. Men den kan ge riktigt fina bilder. Väldigt mycket bättre än vad dagens kompaktkameror kan åstakomma. Det tack vara sensorns storlek och inställnings möjligheterna. Så 1500:- för en D30 i bra skick är ett kap :)

Bilden på länken har jag tagit med just en D30

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=240777&target=_blank

Tänk bara på att kolla hur många exponeringar kameran har gått. Att byta slutaren kostar ju mer än kameran i sej.

Jag köpt en beggad D30 från 2001 med tre objektiv: 1 Canon 80-200
1 Cosina 19-35mm F 3,5-4,5
1 Canon USM III 28-90
+ nån EX speedlite blixt som jag sällan använder.
Använder min gamla Nissin 300AFZ
istället.

Detta för 5000:-

Jag är verkligen nöjd med mitt köp. Fick orginal kartong manual, laddare, batteri o allt.

Han hävdade att han bara hade tagit 500 bilder vilket jag har svårt att tro på, men visst. Kameran var verkligen väl iordning. Så nära nyskick man kan komma faktiskt. Inte en repa på display eller nånting.

Eftersom detta är mitt första steg in i den digitala världen så har jag ju svårt att jämföra med andra kameror rent bild kvalitet mässigt. Jag har tagit en del riktigt snygga bilder med mitt Sigma DL macro super 70-300. Väldigt skarpt objektiv tycker jag. Med tanke på vad det kostar tar det löjligt bra bilder.

Samma med Cosina 19-35 gluggen. Väldigt skarpa o fina bilder. Slänger man på det på analogaren får man dessutom enorm vidvinkel (nästan lite fisköge effekt).

Jag har känt lite på en D50 nångång men usch vilken konstig känsla i jämf. med D30.

Jag sparar nog till en 10D/20D innan jag byter
upp.

Däremot är jag lite novis när det gäller problem med bilder som kan uppstå vi digi foto.

Vissa bilder på 1600iso har blivit vädigt bra, medans andra har fått konstiga sträck igenom sig. Särsskilt i över och underkant. Ska ladda upp lite bilder snart för att visa. Jag har även fått konstiga "hål" när jag har fotat i mörker med blixt o låg iso. Vita fläckar i personers ansikten typ. Är det detta som är "utfrätta partier"? Sker detta även på nyare kameror?Det har inte hänt sräskilt ofta men nån gång.

Jimpawa skrev:
Vad kan man tänkas betala för en begagnad d30 med ett batteri och laddare?

Inget objektiv medföljer.
Jag vet att det inte är den bästa kameran, men jag tänkte att jag kanske köper en sådan först(om den är billig), och sen sparar till en bättre, och har kvar d30 som backup.

tacksam för svar.

Det finns en annons på blocket just nu på en D30 för 1100 kr.

http://www.blocket.se/view/6681590.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

//Henrik

Programmet (Remote Capture) som följer med vid ny köp, eller kan laddas ner hos Canon, kan du kolla hur många exponeringar som är gjorda.
Man kan även ställa in diverse saker i kameran,tex skärpa mm mm

som nybörjar kamera tycker jag att den är bra. man lär sig mycket, ska du sedan köpa en nyare canon så har du ju inte köpt objektiven i onödan

North skrev:
Programmet (Remote Capture) som följer med vid ny köp, eller kan laddas ner hos Canon, kan du kolla hur många exponeringar som är gjorda.

som nybörjar kamera tycker jag att den är bra. man lär sig mycket, ska du sedan köpa en nyare canon så har du ju inte köpt objektiven i onödan

Ooj! Det visste jag inte skall jag genast kolla.

North skrev:

Hm. Det där med att man kan se hur många exponeringar som är gjorda tror jag inte stämmer. Det är väl bara på Canons EOS 1D-serie som man kan se det (fast med ett annat program).
Eller, hur ser du det?

/Daniel

Räkna med att batteriet som följer med kameran inte är de bästa...
När jag köpt min D60 beg. beställde jag ett pirat batteri från http://batteributiken.com/ (195:- 1600mAh) tycke de verka lite skumt men jag fick mitt batteri..
De har även på http://www.kaffebrus.com/ (129:- 1300mAh)
De finns även andra som säljer..

De jag köpte på batteributiken värkar stoppa rätt bra, har dock inte haft det så länge men i lördags så tog jag 240 bilder med den inbyggda blixten och batteriet visa "fult" efter ytterliggare några bilder idag (utanblixt).
Jag är nöjd med batteriet.

Mvh Martin

PS
Hitta inte det i D60 med (Remote Capture) DS

North skrev:

Det verkar inte gå med 300D åtminstone.
Kul att leka med programmet och en A85 dock. Nån som vet om det på enkelt sätt går att använda det till webcam?

Hmmm
jag kanske har fel!!!

När man har startat R Capure, så står det längs upp till vänster bland alla saker, (Shots to Go 10874).
Jag trodde det var exponeringar, eller vad kan det stå för?
Någon som vet

ANNONS
Götaplatsens Foto