Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på D100

Produkter
(logga in för att koppla)
julgus skrev:
Hej Canonvärd.. nej forumvärd var det visst.. har du missat utvecklingen helt... D100 kom för över ett år sedan, 10d för några månader sen.. först nu är 10d funktionellt i paritet... dock ej på SW-området.. vem ligger först i utvecklingscykeln.. inte är det Canon med 10d.. utan just Nikon som antagligen har en ersättare till D100 i faggorna som naturligtvis är bättre, bättre än D100 och konkurrenterna. Ren o enkel logik.

Mvh
Johan

Du menar Nikon leder eftersom de kommer att - troligtvis - gissningsvis - om vi har tur - fast vi egentligen inte vet något exakt - släppa en modell som kommer - med samma reservation - att vara bättre än den prosumer DSLR som f.n. är den bästa, dvs 10D?

Liknar lite resonemaget från den besegrade 100m löparen när han konstaterade att "Egentligen vann jag - det var bara det att den andre tog längre steg oftare än mig!"

/Janne, Canonnörd, som också gillar att gaffla!

Jag tror inte Nikon kommer sänka priserna på vare sig digitalt eller analogt så dom matchar Canons priser.

Nikon är ett så oerhört mycket mindre företag vilket visar sig på nyhetsfronten och IS kontra VR bl.a och har inte samma massproduktion och reklampengar som canon.

Säljer mer på exlusivitet och anrikhet än Canon vilket kanske inte fungerar längre då den digitala tidsåldern är här och nya potentiella unga kunder bryr sig mer om pris än kvalitet;)

Re: Vi som följer med i strömmen

jharmala skrev:
Den analoga tiden då man köpte en dyr metallåda med kilovis av linser i, som räckte livet ut är och är och är förbi.

...om den någonsin har funnits. Den som hade tvåögd spegelreflex med ljusschakt anno dazumal har sett SLR:en med pentaprisma komma osv.

Skillnaden är att det är kortare mellan generationerna numera.

Tror att det är dags att avyttra min Nikon 601:a medan det fortfarande öht finns en marknad för analog utrustning...

offtopicparantes..

Loj skrev:
Han kommer! Var lugn!

mvh Janne

Han lär inte dyka upp, då han av vissa 'inte helt opartiska skäl' fått sitt konto spärrat en månad..

Sorry för OT-inlägget.

"Now back to 'Bullit', already in progress.."

När är det förresten tänkt att Nikon ska presentera sina nya modeller officiellt så man verkligen kan ta del av alla specs?

Jan vdV skrev:
Nikon är ett så oerhört mycket mindre företag vilket visar sig på nyhetsfronten och IS kontra VR bl.a och har inte samma massproduktion och reklampengar som canon.
Det är ett stafettlopp, Nikon leder, Canon tar över, Nikon leder, Canon tar över, osv, osv, osv...

Säljer mer på exlusivitet och anrikhet än Canon vilket kanske inte fungerar längre då den digitala tidsåldern är här och nya potentiella unga kunder bryr sig mer om pris än kvalitet;)
D2H?

;-)

dykaren skrev:
Nikon rules!

Det säger du?

Måste vara därför din enda upplagda bild är tagen med.. Canon EOS?

Hohum.

Jag kan gå med på att Nikon 'rules' om de tar sig i kragen och kan ta och komma ut med något riktigt ordentligt konkurrensmässigt till hyffsat matchat pris. Som det är nu.. Nope.

Re: Re: Re: Vi som följer med i strömmen

KGS skrev:
Mooooaaahahaha... ska spara det här inlägget o påminna dej om två år... redan nästa jul (2004) kommer 10-12 megapixel att vara standard i tvålkoppskamerorna och som du själv påpekat är större sensorer ett önskemål. Digitalkamerorna kommer att bli snabbare, smartare, bättre och billigare under lång tid framöver...
Tja, jag kan ju påminna dig om att Canons D30 är 3 (TRE!!) år gammal. Med den 'otroligt snabba' utvecklingen har det på den tiden (tre år, alltså) knappt hänt någonting med motsvarande modeller idag (10D,300D). Dubbla upplösningen, (samma sensorstorlek), lite bättre AF (som fanns redan då egentligen)...det är ungefär alles, plus priset då förstås.
Jag skulle kunna slå vad om att 10D:s efterföljare kommer att likna 10D väldigt, väldigt mycket...och pixlar ja..man har ju redan slagit i taket med 4Mpix på pyttekameror eftersom optiken inte klarar att teckna ut mer, men visst...pixlar kommer att sälja ett tag till.
Kommer en 20D med fullsizesensor om ett par år och kostar några sketna tusingar..då är det väl bara att köpa o vara glad. Det har jag råd med :)

Re: Re: Re: Re: Vi som följer med i strömmen

Linmajon skrev:
Tja, jag kan ju påminna dig om att Canons D30 är 3 (TRE!!) år gammal. Med den 'otroligt snabba' utvecklingen har det på den tiden (tre år, alltså) knappt hänt någonting med motsvarande modeller idag (10D,300D). Dubbla upplösningen, (samma sensorstorlek), lite bättre AF (som fanns redan då egentligen)...det är ungefär alles, plus priset då förstås.

Det är väl en hel del och det är först nu som utvecklingen börjar accellerera ordentligt, håll i hatten ;-) klart att det är till gagn för alla som är intresserade oavsett om man är intresserad av fascinerande tekniska pryttlar eller av att göra bra bilder. Det sistnämnda kräver som sagt inte det första...

En bra fotograf gör bra bilder med en lådkamera om det är vad som bjuds, medan en del av oss inte gör särskilt bra bilder ens med den mest utsökta apparat.
Sen kan även "dåliga" bilder vara bra minnen att bevara för sitt eget nöjes skull...

Jag räknar inte med att ha min kommande A1:a längre än nån annan digitalkamera jag har haft... dvs ca 1 år... sen är den till salu för omkring halva priset i bästa fall...

Nypris på Dimage 7 var högre än vad en 10D betingar idag. Gissar att 4-5 tusen är ett rimligt pris på den idag...

Själv tror jag utvecklingen av kameror börjar plana ut nu. Min ur-ixus(2Mpix,2000) och Sony-s75(3Mpix,2000) är i alla avseenden NÄSTAN lika bra som dagens motsvarande modeller. Det som 'utvecklats' mest är priset, helt klart, men kreti-o-pleti tror oftast att digitalkameror är ett HELT nytt fenomen.

Det går att göra riktiga klipp på nästan-nya digitalkameror idag. En D30 för 5000:- är ett helt ofattbart klipp idag. I rätt händer kan den göra bilder med en kvalitet som får ögonen att tåras av lycka...
http://www.photography-on-the.net/gallery/list.php?exhibition=1

Jo men precis Mats, vi e helt överens, verktyget betyder mycket för slutresultatet först när det hanteras av någon som är skicklig. Så är det i alla "materialsporter" jag pysslade med bågskytte i tidernas begynnelse o de flesta som satsade seriöst köpte ultradyr utrustning som var identisk med den dåvarande världsmästarens... men kom de i närheten av hans resultat? Icke.

Jag har min "världsmästarutrustning" kvar från den tiden, tog jag ut den på banorna idag blev jag väl utgarvad... men inte beror det på den att jag skjuter bom...

Den som vet vad en 30D (D30?) är för nåt klipper förstås en sån för fem lax när han/hon får chansen, fan vet om jag inte skulle göra det själv!

felle skrev:
Borde inte priset på Nikon D100 sjunka nu, när Canon 10D ligger på 15.795 och Fuji S2 PRO på 15.995? Det kan väl inte vara många som köper D100 när den är runt 4000 kr eller 25% dyrare (iallafall om man kollar på scandinavianphotos prislista)?

Å andra sidan har nikon pumpat ut sina annonser i tidningarna den senaste månaden där priset på D100 har stått utskrivet (19.995), vilket gör de mer ovilliga att ändra. Om den fortfarande säljer så finns det kanske ingen anledning att sänka priset, men frågan är om den kommer göra det länge till med den här prisskillnaden.

Fick just veta (från ganska så officiellt håll) att om en vecka eller två sänker Nikon sin D100 till ungefär samma pris som Canon 10D.

Betrakta det som rykten men min uppfattning är att det är trovärdigt så om ni funderar på att köpa så fundera ett litet tag till.

/Jesper

Så är det i alla "materialsporter" jag pysslade med bågskytte i tidernas begynnelse o de flesta som satsade seriöst köpte ultradyr utrustning som var identisk med den dåvarande världsmästarens... men kom de i närheten av hans resultat? Icke.
Jag köpte min utrustning begagnad, bågen duger säkert fint till en olympiad, även om jag inte gör det. Har inte hunnit med dom sista 2 åren dock.

Back to topic. utveklingen börjar plana ut nu, det behövs inte mer än X antal pixlar för en a3. och a4a, och hur många printar större iaf. Jo, dom som betalar mer oftast. Sen går det alltid att pressa priserna lite, men inte hur mycket som helst.

Oj ska Nikon eventuellt sänka priset på D100:an nästa vecka säger ni?!
Kanske man skulle ta o köpa sig en då...

neeej. de får inte sänka nu. jag har ju just gått och köpt en, snyft. Nu ekar det i plånboken. Jag har till och med blivit tvungen att inte köpa ny "fotografisk hårdvara" på två år. Hur ska jag klara mig?

Dadigan skrev:
neeej. de får inte sänka nu. jag har ju just gått och köpt en, snyft. Nu ekar det i plånboken. Jag har till och med blivit tvungen att inte köpa ny "fotografisk hårdvara" på två år. Hur ska jag klara mig?

Stackare...

Du har inte funderat på att använda den?

Larsa

Dadigan skrev:

Fick du den inte på öppet köp? Skynda att lämna tillbaka o köp en ny nästa vecka så har du pengar till "fotografisk hårdvara" i två år!

ANNONS
Götaplatsens Foto