Annons

Prismasökare Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Jag söker en något så när smidig prismasökare till min 500C, har nu en tung koloss med inbyggd ljusmätare som inte är speciellt fräsch & dessutom otroligt ful (vet ej beteckningen).

Jag behöver ingen ljusmätare utan prioriterar smidigheten, har sett ett Kievprisma som ser fint ut & har dessutom hittat ett sådant i A-skick för 1500 kronor. Någon som har erfarenhet av denna?

Bortsett från Kievsökaren, vad rekommenderar ni för andra sökare (Hasselblad) & vad kan dom tänkas kosta begagnade?

Min nuvarande sökare ger inte den där knivskärpan som jag får med ljusschaktets lupp, kan det vara fel på den eller blir det sämre med prismasökare?

Mvh/Larsa

Jag hade Kievprisma till min Kiev. Nu har jag ingen erfarenhet av Hasselblads egna prismor, men jag hade absolut inget att klaga på när det gällde det ukrainska prismat. Klar och skarp bild. Mitt hade mätare (som jag aldrig ens testade...) men jag tror säkert det är samma inälvor siom i det mätarlösa.

Jag tror dock inte att Kievprismat är lättare än ditt bladarprisma. En glasbit är en glasbit liksom. Det blir tungt som tusan hur man än vänder och vrider på det.

Du säger att bilden inte blir skarp. Har du något synfel? När du kollar på mattskivan räcker det ju att du ser bra i närområdet, kollar du i prismat måste du ju kunna spänna fokus på lite längre håll. Om du har fullgod syn eller korrigering, kolla då att det inte sitter en korrigeringslins i ditt prisma. Prismat är ju ingen komplicerad konstruktion så om okularet är komplett och glasytorna blanka så tror jag inte att skärpan försämras med åldern.

Att kievprismorna passar kan jag intyga. Jag hade ljusschakt från Göteborg på min ukrainare. Lite omvänd kombination mot det vanliga :)

1500:- för ett kievprisma? Du kan få ett nytt från Araxfoto.com för 450:-, eller ett med mätare för 550:-.

Det kanske är ett nytt Spot-TTL prisma. Det går på $150 på
http://www.kievcamera.com/camera.php?ID=47.

Jag har ett sådant till mitt Kievkit som jag köpte från just kievcamera.

Spoten är dock lite väl stor för att kalla sig en äkta spotmätare. Den har även centrumvägd mätning.

Det ryktas att mätarna kan vara lite tasktigt kalibrerade ibland men det är enkelt att fixa själv om man har någon referens att kalibrera utifrån och en sjyst liten skruvmejsel att lossa tre skruvar med.

Mätaren är förståss inte kopplad till exponeringsinställningarna på något sätt till så äverföringen får man göra manuellt.

jimh skrev:
Jag tror dock inte att Kievprismat är lättare än ditt bladarprisma. En glasbit är en glasbit liksom. Det blir tungt som tusan hur man än vänder och vrider på det.

Jo glaset är tungt, nu är dock mitt prisma så oerhört stort med MYCKET metall också så något lättare blir nog Kievprismat...

jimh skrev:
Du säger att bilden inte blir skarp. Har du något synfel? När du kollar på mattskivan räcker det ju att du ser bra i närområdet, kollar du i prismat måste du ju kunna spänna fokus på lite längre håll. Om du har fullgod syn eller korrigering, kolla då att det inte sitter en korrigeringslins i ditt prisma. Prismat är ju ingen komplicerad konstruktion så om okularet är komplett och glasytorna blanka så tror jag inte att skärpan försämras med åldern.

Något synfel har jag inte (om inget uppstått nyligt) & nån korrigeringslins finns ej. Däremot så är glaset ned mot mattskivan kraftigt repat p.g.a. att prismat legat oskyddat i en väska under ca 20 år, dessutom så ser hela sökarhuset ut som om den släpats i grus & kastats in i en betongvägg ett antal gånger, kan inte begripa vad förre ägaren gjort med det?

Tack för dina råd Jim, ska kika efter ett sådant...

/Larsa

KalZoom skrev:
1500:- för ett kievprisma? Du kan få ett nytt från Araxfoto.com för 450:-, eller ett med mätare för 550:-.

Där ser man, ska genast kika på det!

Svenska beg.handlare är duktiga på att ta betalt för det som passar till bladare...

Tack för infot Björn!

Ok, mitt nuvarande prisma visar ganska så snålt också...

Denna är visst en kopia på NC-2, ska kolla lite efter beggade sådana också...

hmm, nu blir jag lite nyfiken, vad gör det för skillnad om man sätter på en s.k. prisma ?

/K

I en schaktsökare (s.k. waist-level finder) ser man bilden spegelvänd i horisontell led men rätt i vertikal led. Det innebär att om man rör kameran åt höger rör sig bilden åt vänster i sökaren. Med ett prisma slipper man detta och kan dessutom hålla kameran närmare ögat.

Själv blev jag jäkligt sugen på spot-prismat, Hasselblads egna prisman faller mig inte riktigt i smaken. Nån som vet hur de här fungerar med glasögon? Vad väger de?

e_cartman skrev:
hmm, nu blir jag lite nyfiken, vad gör det för skillnad om man sätter på en s.k. prisma ?

/K

Emil har förklarat hur det ligger till men schaktsökaren har sin tjusning den också, när jag fotograferar natur & landskap så är den given eftersom den är helt underbar att komponera i. När man tittar ned så känns det lite som att titta på en bild, man ser mer på nåt sätt (svårt att förklara)???

Vad man gör är att man helt enkelt tittar ned rakt på mattskivan, ett prisma speglar in bilden från mattskivan in i en ordinär sökare.

Fördelen med prisman är att det är ett något snabbare sätt att arbeta med den & man slipper se bilden spegelvänd (det sista har jag dock vant mig vid)...

/Larsa

PerFogelberg skrev:
Varför inte?
Jag vet inte riktigt, men nåt var det. Skall se om jag kan låna ett och förlika mig med det men sist gillade jag det inte riktigt. Tyckte kameran blev tung och obalanserad. Svär fortfarande ibland över spegelvändningen i sökaren men börjar vänja mig, jag kanske saknade den också? =)

Jag kan varmt rekommendera Hasselblads prismasökare PME45. Den har spotmätning och centrumvägd mätning (båda TTL) samt mätare för infallande ljus. Sökarbilden är stor och tydlig, även om man använder glasögon (det finns okularjustering). Vikten är 442 g, inklusive batteri.

steinick skrev:
Jag kan varmt rekommendera Hasselblads prismasökare PME45. Den har spotmätning och centrumvägd mätning (båda TTL) samt mätare för infallande ljus. Sökarbilden är stor och tydlig, även om man använder glasögon (det finns okularjustering). Vikten är 442 g, inklusive batteri.

Den verkar vara förbaskat fin men håller tyvärr en alldeles för hög prisklass för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto