Annons

Prissättning A7cii

Produkter
(logga in för att koppla)

sidgin

Ny medlem
Blev intresserad av en A7CII men prissättningen känns lite märklig.

I USA kostar den 2200USD och Sony A7IV kostar 2500USD
I Sverige kostar den 30000SEK och Sony A7IV kostar 27000.

Vad är det jag missar här?
 

Tell

Aktiv medlem
Intressant hur A7C-modellerna marknadsförs som billigare kameror när dom inte är billiga nånstans. Det var ju bara tio år sen som första A7 kom o jag gav runt 12kkr för min vilket var betydligt vettigare prissatt.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är nog nån slags marknadssegmentering från Sonys sida.
(Jag ber om ursäkt; jag tittade bara på priserna för den första kameran).
 

PerK

Aktiv medlem
Priset i EU är samma som priset i Sverige. I hela EU visas alltid pris inklusive moms. I USA visas priset UTAN moms, där varierar moms/VAT beroende på delstat.
Priset i Sverige påverkas av att vår krona just nu är väldigt lågt värderad av övriga världen. Tidigare kunde man spara tusenlappar på att köpa objektiv från t.ex. Tyskland - i dag sparar man i bästa fall ett par hundralappar.
 

Makten

Aktiv medlem
Intressant hur A7C-modellerna marknadsförs som billigare kameror när dom inte är billiga nånstans. Det var ju bara tio år sen som första A7 kom o jag gav runt 12kkr för min vilket var betydligt vettigare prissatt.
Var den verkligen så billig? Jag köpte också första a7 när den kom och har för mig att det snarare var 16-18k eller nåt sånt. Minns också att Nikon D700 som jag hade innan kostade 25 lax.

Sen är ju de nya kamerorna betydligt mer kapabla, och de har bildstabilisering. Det hade inte a7. Man kan också tänka sig att Sony ville nalla stora delar av marknaden bara för att de var först med spegellöst FF (om vi bortser från Leica).
 

Tell

Aktiv medlem
Var den verkligen så billig? Jag köpte också första a7 när den kom och har för mig att det snarare var 16-18k eller nåt sånt. Minns också att Nikon D700 som jag hade innan kostade 25 lax.

Sen är ju de nya kamerorna betydligt mer kapabla, och de har bildstabilisering. Det hade inte a7. Man kan också tänka sig att Sony ville nalla stora delar av marknaden bara för att de var först med spegellöst FF (om vi bortser från Leica).
14500kr enligt Prisjakt (jag köpte dock min genom jobbet) o hade sjunkit till runt 11000kr ett år senare. Men visst är dom nya kamerorna mer kapabla, men dom har ju också betydligt fler år av teknikutveckling o r&d vilket man tycker borde reflekteras i priset också. Jag köpte mig iaf nyligen en bättre beggad A7iii för 14kkr sådär fem år efter den släppts vilket jag fortfarande kan tycka är rätt dyrt för egentligen "bara" en uppgraderad sensor med bildstabilisering (o såklart lite annat), men som jag ändå accepterade med tanke på att jag ändå suktat efter en uppdatering ganska länge.
 
ANNONS