Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisutveckling D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

666

Aktiv medlem
Är det rimligt att tro att Nikon D80 sjunker nämnvärt mer i pris snart? Nya hus kostar i dag mellan 6000 och 7000kr, är det troligt att det sjunker mera?

I England o USA är dom billigare, men då tillkommer frakt och från USA tull o moms.

Och blir det problem är det antagligen ingen nackdel att handla i Sverige....

Ska man ha is i magen och vänta in prissänkningar, eller passa på innan dom tar slut.........

JL
 
Den eviga frågan på Teknik saker finns nog inget bra svar på den frågan. Man ångrar sig nästan alltid antingen blir det billigare eller så kommer det nått bättre som man helre vill ha
 
Precis hittat www.prisjakt.nu där är priset just nu 5859;-, där går att se produktens prisutveckling och lägga bevakning på om priset sjunker. Verkar vettigt, fast det säger ju inte när det är som billigast....

JL 666
 
666 skrev:
Är det rimligt att tro att Nikon D80 sjunker nämnvärt mer i pris snart? Nya hus kostar i dag mellan 6000 och 7000kr, är det troligt att det sjunker mera?

[...]

Ska man ha is i magen och vänta in prissänkningar, eller passa på innan dom tar slut........
Passa på innan de tar slut! Eller vänta lite... nej, vänta tills D90 kommer ut! Eller...

Som Daniel skrivit finns det inget bestämt svar på dina frågor. Men lite riktlinjer:

Köp nu om:

1. Du behöver en kamera nu. Om du är så sugen att du inte kan vänta.

2. Om du är helt säker på att D80 är fullt tillräcklig kamera för dig och att du inte kommer att vara avis när D90 kommer.

Vänta om:

1. Du vill spara 500-1000 kronor genom att köpa de absolut sista modellerna av D80 som kommer att finnas kvar när D90 introduceras.

2. Om du vill ha den senaste tekniken. Köp en D90 då. Kommer att kosta någon tusenlapp mer förstås.

3. Om du inte har bråttom och kan vänta och se hur utvecklingen blir.

Personligen skulle jag vänta tills D90 kom ut. Jag gillar att köpa rökande nya grejer även om jag behöver betala lite extra för det. Andra är kanske mer rationella. Vilken typ är du?
 
Jag försöker vara rationell... Min D50 har gått över 16 000 exponeringar och betalat sig. Jag vill byta INNAN den ger problem. Det är ju svårt att veta vad en ev D90 kommer att ha för skilnader, men jag tror inte jag saknar något på D80.

Det som en D90 kommer att kosta mera lägger jag i så fall hellre på bättre optik.

Lutar åt Nikons 16-85, eller fortsätta med mitt Sigma 17-70 som är bra.

JL 666
 
Behöver du en kamera och tycker D80 är rätt så köp den.
Om den sjunker lite till så vad gör det??
Kör det du vill ha NU, vänta inte för det kommer ALLTID att bli billigare i framtiden och det kommer alltid finnas bättre grejer runt hörnet.
Varfäör vänta på D90? När den kommer kommer det vara bättre att vänta lite så den sjunker i pris och sedan kommer den en ny kamera som är bäst att vänta på prissänkning osv.
 
Thomas_N skrev:
Behöver du en kamera och tycker D80 är rätt så köp den.
Om den sjunker lite till så vad gör det??
Kör det du vill ha NU, vänta inte för det kommer ALLTID att bli billigare i framtiden och det kommer alltid finnas bättre grejer runt hörnet.
Varför vänta på D90? När den kommer kommer det vara bättre att vänta lite så den sjunker i pris och sedan kommer den en ny kamera som är bäst att vänta på prissänkning osv.

Så sant. Men det är rätt intressant att se hur priset utvecklas. Sedan handlar det om vad jag anser är "rätt pris", och nu när den kommit under 6´så närmar det sig....... Tveksamt om priset sjunker merän några 100-lappar inom rimlig tid, men det är bara en gissning.

Jag antar att objektiven har en stadigare prisbild. Så där kan det kanske löna sig att titta på andra länder.

JL 666
 
666 skrev:
Det är ju svårt att veta vad en ev D90 kommer att ha för skilnader, men jag tror inte jag saknar något på D80.
Ja det är svårt men om man utgår från tidigare lanseringar av billigare modeller brukar de låna en hel del från segmentet ovan.

Därför tror jag att D90 kommer att ha:

- samma sensor som i D300
- Live View
- större skärm med 900 kPx upplösning
- mer avancerat AF system (även om kanske inte upp till D300s nivå)
- bättre brusegenskaper (max ISO 3200 och boost till 6400)
- något snabbare kamera generellt och i fps (3,5)

Behöver du något av ovanstående, är det kanske värt att vänta. Om inte köp D80 nu. Tror inte att det lönar sig att försöka pricka det absolut lägsta priset. Under 6 kkr för en D80 låter väldigt rimligt. Tror inte att du kommer att kunna spara mer än 500-lapp om du köper den sista D80 från hyllan.
 
...

Därför tror jag att D90 kommer att ha:

- samma sensor som i D300
- Live View
- större skärm med 900 kPx upplösning
- mer avancerat AF system (även om kanske inte upp till D300s nivå)
- bättre brusegenskaper (max ISO 3200 och boost till 6400)
- något snabbare kamera generellt och i fps (3,5)

.... Under 6 kkr för en D80 låter väldigt rimligt. Tror inte att du kommer att kunna spara mer än 500-lapp om du köper den sista D80 från hyllan. [/B][/QUOTE

Låter vettigt, live view låter intressan, men det blir en dyr funktion om man väljer mellan den sista D80 och första D90...

JL
 
666 skrev:
Låter vettigt, live view låter intressan, men det blir en dyr funktion om man väljer mellan den sista D80 och första D90...
Ja, 2-3 tusen får du räkna med. Det är bara du som kan avgöra vad de olika funktionerna är värda för dig.

Och sedan visst kan det komma något mer godis som är svårare att förutspå... Just därför skulle jag vänta. :) För att fatta beslut som inte baseras på gissningar utan på kända fakta.
 
Beställt!

Nu har jag beställt D80, 4999 spänn för huset på Japan foto, hittad via prisbevakning på www.prisjakt.se och 16-85 för 5574.-, från samma ställe. objektivet finns någon att hitta krona billigare, men smidigare att ta från samma ställe,

Mao 10 573kr för D80+16-85-kit. Billigaste jag hittat som kit är ca 10 900:-

Beställt pirat x-trabatteri från Dustin för 325 spänn.

Det är synd om det lokala fotohandlarna, dom är chanslösa....

JL 666

D50+17-70 blir kanske till salu........
 
Också beställt!

Jag beställde också ett d80-hus från Japan Photo igår. Blev först lite misstänksamt förvirrad över det billiga priset, men jag lugnade mig tillslut. Planen var att också köpa 16-85 men det blev ett fast 35mm istället. Jag köper zoomen lite senare.
 
ANNONS