Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

fjeid

Ny medlem
Detta är en igenom diskuterad sak, men trots intensiv sökning kunde jag inte hitta något som passade precis mina krav.

Jag har tittat (läs dräglat) efter en Sigma 70-200mm f2.8 APO EX DG HSM efter att försäljaren satt en sån i handen på mig istället för en 70-300.
Fell in love.

Problemet är ju att dom kostar, Mycket! Iaf åt en "ungdom" som jag. Jag bor själv i Finland så det skulle väl bli ungefär lite på 700€ från USA utan moms o skatt, inklusive dom skulle jag väl spara en knappa hundring.

Jag har en kompis som har en kompis som bor i NY, nu undrar jag att om han beställer den åt sig själv och betalar skatten o frakten där enligt USA:s värden så kan han hämta den till Finland (samma sak väl till Sverige) utan att det kommer mera skatt att betala? Om han skulle undvika skatten skulle jag spara runt 250€.

Hittar inte heller något användbart från finska tullens hemsida. Sådär som en kalkylator som ni svenskar tydligen har.

mvh Fred

Eftersom han köpt objektivet hemma så får han ta med det vart han vill i världen utan extra kostnader, precis som du skulle fått om du köpt objektivet i Finland.

Om du menar att han skall skicka det till dig så skall du vara noga med att han skriver på paketet att det är en present, då klarar du dig undan tullen.

Inga problem alls.

kent.

Det var det jag hoppades på att han kan hämta paketet med sig utan extra avgifter.

Tack för svaret!

Fred

ANNONS
Götaplatsens Foto