Annons

Prisvärd begagnad fullformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Svar till Ztenlund

Rätt ska vara rätt😃.

Aps-C hade kunnat bli riktigt intressant med lite fler liknande alternativ även från Canon och Nikon. Ett lite mindre och lättare system i de flesta situationer men med möjlighet att offra smidigheten tillfälligt och pressa ur riktigt hög kvalitet.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Precis som trådstartaren, och flera andra, varit inne på så är en begagnad D600/D610/D750 bäst. Mycket bra objektiv till som brukar finnas till justa priser begagnat är 85mm 1.8G, Sigma 35mm och 50mm Art.

Varför inte D800/D810? För att 24mpix är lagom många pixlar. Ingen ide att fylla datorn eller molnet med för mkt data.

Varför inte Canon 6D? För att Sonys 24 mpix sensor i Nikon kamerorna är MKT bättre. Sensorn i D600 som kom 2013 är lika bra (på låga iso) som den i Z5 som kom 2020.

Varför inte APS-C? För att bildkvalitén vid begränsat ljus, och möjligheten att få till kort skärpedjup också med kortare brännvidd och lite längre avstånd till motivet är bättre med fullformat.
 

MikaelT3

Avslutat medlemskap
Nu kan jag bara Nikon och Sony, så missar säkert möjligheter med Canon och andra märken . Om du har råd skulle jag absolut satsa på en beg proffsmodell typ D800 eller D810. Men om du vill komma igång med FF är en beg D600/610 eller en Sony A7 inte fel. Kostar strax över ingenting. Då kan du lägga merparten av dina pengar på bra optik. Sensorn i både D600 och Sony A7 är så bra att det i 9 fall av 10 kommer att ge mer bildkvalitet om du prioriterar lite bättre optik.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har i flera år jobbat med en Nikon D810, och tycker den är fantastisk med tanke på vad den kostar begagnat (ca hälften av en begagnad D850). Jag köpte just en till likadan och räknar med att de kommer hålla i flera år till. Den är inte snabb med serietagning, och bufferten slår i taket om man försöker. Men bildkvaliteten är fantastisk, inte minst förstås på iso 64. Autofokusen är säker och förutsägbar, men nog rejält frånsprungen av dagens spegelfria system.

Hade jag behövt hålla budgeten nere hade D800 varit intressant, men D750 känns lite vettigare, mer allround och modernare. För ungefär samma pengar som en D810 kan man också få en Z6, som förstås är ett mycket modernare alternativ.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
En avgörande aspekt är ju vad trådskaparen har för budget för sitt planerade inköp :)
Har man en tight budget så kan man komma billigt undan med en Nikon D700 + manuell optik. Exempelvis 85/1.8 ai/ai-s, 105/2.5ai/ai-s, 135/2.8 ai/ai-s, 180/2.8 ai/ai-s.
 

Bengf

Aktiv medlem
D750 var inte den ovanligt bra på att ta fokus i mörker, betydligt bättre än den äldre D800 serien. Autofokusen fick toppbetyg för sin tid plus ovanligt bra egenskaper vid höga ISO-tal, den hade annat material i huskroppen som gjorde den lättare men ändå stark. Enda minuset var väl den klena Raw-bufferten som Nikon missade konstigt nog.
 

bach7617

Aktiv medlem
Canon 6D är fantastisk för ändamålen du beskriver. Något eller några ur Sigmas fina Art serie 35mm 50mm eller 85mm?
 

handfaste Hagbart

Aktiv medlem
Jag läste ett reportage om en proffsfotograf som använde ett canon 70-200 4L till porträtt. Tittar man på bländaren dom ofta använder så är det ofta 5.6. Ett till objektiv med vidvinkel så är du fullt utrustad till de flesta fotograferingrna t ex inomhus eller landskap om du vill prova på det sen. Köp Eos 6d som du verkar vilja ha, är mitt råd. Övriga objektiv finns i mängd nu när fler aktörer går over till spegelöst.:cool:
 
Senast ändrad:

rronnbac

Aktiv medlem
Alla förslag som nämnts i tråden kan ge bra resultat, men jag skulle personligen välja en Canon EOS RP som mest prisvärda porträttkamera, på grund av ögon-autofokus, samt fullt vridbar pekskärm, bra wi-fi-app för remote, och även möjlighet att använda en dedikerad blåtandsfjärrkontroll. En begagnad RP kan man med lite envishet hitta för omkring 7000
 

gunlis

Aktiv medlem
Okej, då skulle jag hellre börja med nåt som Nikon D7100 eller D7200 och starta därifrån. Grejen är att du får en mycket smidigare lärningskurva på det sättet, för du kan plocka en sån för dryga 2000-2500 kr beg och köpa ett par bra linser som har snabb autofokus. Med tiden när du utvecklar dig mer kan du testa på äldre Nikon linser som inte kostar skjortan men kanske har något segare autofokus, men jävligt bra glas, ger skarpa bilder och är snabba. Det får dig att jobba mer på tekniken och utvecklas samt få en smak av vad din stil av fotografering må va.

Och om du sen en dag vill gå över till fullformat så kommer du kunna använda fullformat linserna på din nya kamera, sälja dina DX linser tillsammans med t.ex din D7100.

Men om du istället kör på en fullformat redan från starten, och vill du ha bra objektiv med snabb autofokus, då lär det kosta dig mycket mer. Använder du istället äldre linser för att spara på pengarna, så kommer du behöva jobba hårdare för att du inte har utvecklats tillräckligt mycket för att kunna utnyttja dem till deras fullo.

Ha inte bråttom är bokstavligen vad jag försöker säga. Finns gott om tid, du kommer inte att missa något.
Stort tack för tips!

Är Canons motsvarighet till D7100 och D7200 Canon 70D/77D på ett ungefär?
 

Bengf

Aktiv medlem
Stort tack för tips!

Är Canons motsvarighet till D7100 och D7200 Canon 70D/77D på ett ungefär?
Canon 80D var mycket populär, ersättare till 70D. Rönnbäcks ide ovan är inte så tokig med RP-kameran, bra att växa in i nya system med en senare begagnad R6 kanske att köpa, det är småbildsformat.
 

gunlis

Aktiv medlem
Tack för alla grymma svar! Jag har börjat kolla runt på olika märken och av vad jag kan se så känns det just nu som att Nikon D600 säljs för en bra peng.
dock så läste jag att just den modellen har haft problem med slutaren och att det samlats damm bl.a och att de pga detta släppte 610:an direkt efter…
Hur kan jag kontrollera detta som en novis? Är det någonting som jag kan avgöra med blotta ögat av att ta ett foto/ta bort linsen från kamerahuset och bara titta :)?

återigen, tack för alla svar 🙏🏽!
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Tack för alla grymma svar! Jag har börjat kolla runt på olika märken och av vad jag kan se så känns det just nu som att Nikon D600 säljs för en bra peng.
dock så läste jag att just den modellen har haft problem med slutaren och att det samlats damm bl.a och att de pga detta släppte 610:an direkt efter…
Hur kan jag kontrollera detta som en novis? Är det någonting som jag kan avgöra med blotta ögat av att ta ett foto/ta bort linsen från kamerahuset och bara titta :)?

återigen, tack för alla svar 🙏🏽!
Lättaste sättet är att sätta bländaren till f/11 eller ännu mindre och ta en bild på himlen. Fläckarna på sensorn syns som svarta prickar. Nikon hade ett program för att byta slutaren gratis på D600 och då blev problemet mindre. En säljare bör kunna bevisa att slutaren är bytt.
 

Comanche

Aktiv medlem
Tack för alla grymma svar! Jag har börjat kolla runt på olika märken och av vad jag kan se så känns det just nu som att Nikon D600 säljs för en bra peng.
dock så läste jag att just den modellen har haft problem med slutaren och att det samlats damm bl.a och att de pga detta släppte 610:an direkt efter…
Hur kan jag kontrollera detta som en novis? Är det någonting som jag kan avgöra med blotta ögat av att ta ett foto/ta bort linsen från kamerahuset och bara titta :)?

återigen, tack för alla svar 🙏🏽!
Det är verkliga problemet var att det var mekanisk strul med sensorn och du fick jämt oljefläckar på sensorn. Med ett högt F värde så visar sig dessa som svarta runda fläckar på din bild. Speciellt när du tar long exposure bilder, då ser du en massa fläckar runt kanterna på bilden.

Nikon släppte D610 och sa att man löst det här problemet, men många D610 har fortfarande exakt samma problem tyvärr. Så det är en ren chansning att köpa en D610 för du kan aldrig veta om problemet kommer finnas hos den specifika kameran eller inte.

Finns massor med D610 och D600 till salu på Blocket och tradera nu, såg en D610 för bara 2300 alldeles nyss på blocket.
 
Senast ändrad:

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Det är verkliga problemet var att det var mekanisk strul med sensorn och du fick jämt oljefläckar på sensorn. Med ett högt F värde så visar sig dessa som svarta runda fläckar på din bild. Speciellt när du tar long exposure bilder, då ser du en massa fläckar runt kanterna på bilden.

Nikon släppte D610 och sa att man löst det här problemet, men många D610 har fortfarande exakt samma problem tyvärr. Så det är en ren chansning att köpa en D610 för du kan aldrig veta om problemet kommer finnas hos den specifika kameran eller inte.

Finns massor med D610 och D600 till salu på Blocket och tradera nu, såg en D610 för bara 2300 alldeles nyss på blocket.
Jag hade D600 som fick många fläckar på sensorn utan att jag bytte objektiv. Efter slutarbytet så fanns problemet kvar, fast inte så påtagligt. Nikon erbjöd också att byta ut D600 till D610 om problemen kvarstod, och det hoppade jag på (svårt att säga nej till en ny kamera gratis).

Visst kan jag se en del fläckar med D610, men inte alls lika mycket som för D600. Jag tror att många blev mer medvetna om fläckar på sensorn i samband med D600 "skandalen". D610 i allmänhet har nog bara marginellt mer problem än liknande kameror. Och i vanliga fall (bländare f/1.4 till f/5.6) så behöver man inte bry sig om fläckar ändå. Dessutom kan man rengöra sensorn någon gång i halvåret. D610 är en superkamera om man kan få en för 2500-4000 kr.
 

Comanche

Aktiv medlem
Jag hade D600 som fick många fläckar på sensorn utan att jag bytte objektiv. Efter slutarbytet så fanns problemet kvar, fast inte så påtagligt. Nikon erbjöd också att byta ut D600 till D610 om problemen kvarstod, och det hoppade jag på (svårt att säga nej till en ny kamera gratis).

Visst kan jag se en del fläckar med D610, men inte alls lika mycket som för D600. Jag tror att många blev mer medvetna om fläckar på sensorn i samband med D600 "skandalen". D610 i allmänhet har nog bara marginellt mer problem än liknande kameror. Och i vanliga fall (bländare f/1.4 till f/5.6) så behöver man inte bry sig om fläckar ändå. Dessutom kan man rengöra sensorn någon gång i halvåret. D610 är en superkamera om man kan få en för 2500-4000 kr.
Absolut, jag har tagit några av mina bästa bilder med min D610. Fläckarna uppvisas endast när jag tar long exposure med bländaren på f22 eller om jag tar bilder på solnedgång, då kan jag se fläckar i himlen men det är enkelt att sudda bort i lightroom.

Ger riktigt bra färger och är förutom problemet med fläckarna en riktigt bra kamera.



På bilden nedan ser du tydligt på kanterna fläckarna som jag pratade om.
 

gunlis

Aktiv medlem
Ok :) så som novis kan jag alltså ta ett kort på själva sensorn för att kolla efter eventuella prickar, fråga rakt ut om detta problem uppstått/be om bevis för detta, ta ett kort på plats med angivna inställningar för att se om prickarna finns där :)?

förlåt för ältandet, vill vara att det ska bli rätt :)!
 
ANNONS