Annons

Prisvärd kamera för att filma akvarium

Produkter
(logga in för att koppla)

rasmus_agren

Ny medlem
Hej! Jag skulle vilja filma mina akvarium och dess invånare i bättre kvalitet än vad som är möjligt med min iPhone. Jag höll på lite med foto i min ungdom och har inget emot en brant inlärningskurva, men vill undvika att ”köpa fel” från början. Mina behov skiljer sig nog inte från andra som fotar naturmotiv med makro, annat än att fiskar är små och rör sig snabbt och en bra autofokus vore nog välkommet. En annan grej är att ljuset är artificiellt och konstigt och att kunna pilla med vitbalans och likande enkelt vore nog bra. Eller om man gör det i mjukvara senare? Jag vill kunna filma i 4k.

Jag vet inte riktigt hur det funkar här, men jag vill kunna filma grejer som är kanske 50 cm från rutan och zooma in rätt ordentligt (säg på en fisk som är 2 cm). Förstår att det handlar mest om objektivet, men det kanske är något jag inte tänker på när det gäller kamerakroppen också :)

Köper gärna begagnat och billigt om det går, men prisvärt är viktigare. Helst under 5000 kr. Tack så mycket!

Senast ändrad:
Jag kan bara svara på en av dina frågor. Den om vitbalansen. Om du fotar i raw-format så kan du ändra den i efterhand.

Jo, en sak till törs jag uttala mig om. Om det än systemkamera du vill ha, så blir det nog svårt att komma under 5000 för kamera och objektiv om inte kameran är jättegammal. Och det vill du nog inte att den ska vara.

Tack! Är det att kunna filma i 4k som gör det svårt att komma under 5000?

Nej, det tror jag inte. Det är att nya kameror är mycket dyrare än så, för att inte tala om objektiv. Kameran du hittat släpptes 2012 och det är i mitt tycke för gammalt. Mycket har hänt sedan dess. Digitala kameror är inte som filmkameror då kameran i princip var en låda att sätta objektiv på och stoppa film i. Nu är kameran en dator och filmen har ersatts av en sensor. Och sensorerna har utvecklats mycket de här åren.

Kanske skulle du klara dig med en begagnad kompaktkamera. Men det är två problem med det. Dels att priserna skenar på begagnade sådana eftersom det i princip inte tillverkas såna längre. Sen pratade du om macro. Om du verkligen menar makro så lär du nog behöva en systemkamera.

Senast ändrad:
Svårt att hitta något med 4k filmning under 5000. Panasonic GH 4 var bland de första ksonumentkamerorna som kom med 4k video. En sådan med ett 100 mm makro kan nog att hitta för pengarna. GH5 är snäppet bättre men jag valde enda GH4 som komplement till anan utrustning. ( kom fram til att det var det billigaste sättet att få 4k med ok kvalitet, GoPro och liknade har andra svagheter även om upplösningen är 4k) Alternativa objektiv en normal eller normalzoom med försättslins.

Probe objektiv skulle vara kul, de kan stickas ned i vattnet, men där spräcker bara objektivet budgeten med 4-5x.

Autofokus för att filma börjar fungera någorlunda med de allra senaste kamerorna, så satsa på manuell fokus även som GH 4/5/6 har autofokus.

Motljusskydd i gummi som kan tryckas mot glaset tar bort det mesta av reflexerna.

Fick en idé som kanske skulle passa. Olympus OM-D E-M1 Mark II är fortfarande en bra kamera i m43 format. Den brukar gå att hitta till ett bra pris. Märkligt nog hittar jag ingen på de stora begagnatsajterna nu, men en har sålts på Tradera för 4000. Du bör kunna hitta den för runt den summan.

Sen köper du Olympus billiga, men enligt utsago bra, 30mm macro-objektiv begagnat. Det finns det gott om.

Då hamnar du bara en bit över budget. Du kan se vilka format kameran filmar i här https://www.dpreview.com/products/olympus/slrs/olympus_em1ii/specifications . 4096 x 2160 är väl 4K?

Brasklapp: Jag använder själv Olympus, eller numera heter de OM. Men jag filmar som sagt inte. Det är i princip två märken som använder formatet micro four thirds (MFT, M43). Olympus/OM och Panasonic. Vad jag förstår är Panasonic mer inriktade på film och Olympus/OM på stillbild. Så att kolla lite på lagom gamla Panasonic kan kanske vara en idé ocskå.

Båda märken använder samma objektivfattning. Man kan alltså använda Olympus-objektiv på en Panasonic och tvärtom. Tyvärr har denna utmärkte idé spårat lite med tiden. Så det är inte säkert att alla finesser funkar. Om objektivet t.ex. har inbyggd bildstabilisering är det inte säker att det funkar på "fel" kamera. Men macrogluggen jag länkade till har inte bildstabilisering, så den bör nog funka fullt ut på Panasonic också. Det får du i så fall kolla upp.

Har läst en det är olika hur länge man kan filma med olika kameror också. En del tar visst bara kortare snuttar, andra klarar längre. Så det bör du också kolla upp ifall du vill vill filma långa sekvenser utan avbrott. Ingen aning om hur det förhåller sig med Olympusen jag länkade till.

Senast ändrad:
Ärligt talat är det nog svårt att hitta nån systemkameralösnig som filmar nämnvärt bättre än en bra mobiltelefon. Makroobjektiv fokuserar ofta långsamt så svårt att hinna med fiskarna. Är upptagen med en (AGI)-konferens närmaste dagarna men kan testa med en Sony A1 och lämpligt objektiv på mitt Malawi-akvarium till helgen om det är intressant men det är ju väldigt kostsamt så antar att det inte är intressant. Kanske att en ren videokameralösning fungerar bättre/billigare. Har du hyggligt starkt ljus i akvariet? (annars kan du behöva extra). Eller så kör du en större bländare och får hela akvariet och de flesta fiskar skarpt/skarpa hela tiden.

Senast ändrad:
Jag menar köper man en äldre kamera så har du mycket troligt begränsning på ca 30 minuter för att den inte ska kunna klassas som videokamera. Går ju gå runt det med en recorder men onödig kostnad så ska man bara filma så skulle jag sikta in mig på en ren videokamera.

GoPro kamera kan 4k. Jag filmade mycket undervatten med min GoPro i Egypten, otroliga scener. En stor fördel är att slippa filma genom glasfönster, ger reflexer och eventuellt autofokus går sämre.

Jag har filmat mina akvarium i ett par år och gillar testa grejer så jag har hyffsad erfarenhet och ganska mycket åsikter.

Jag har fortfarande inte hittat någon kamera som haft autofokus som fungerar för mina fiskar vid filmning, de har alldeles för snabbt tempo samt är "för nära kameran". Jag har helt gett upp på tanken utan fokuserar allt manuellt. Man får jaga tillfällen när man lyckas fånga de.

I ärlighetens namn så är det inte säkert att det skulle fungera i alla fall med en kamera med någon helst form av storlek på sensorn. Du är så nära objektivets närgräns i de flesta fall så antagligen skulle bakgrunden pulsera ganska påtagligt om fisken rör sig i djupled från kameran.

Så för fisk specifikt så kan en kamera med liten sensor ha en fördel på grund av det större skärpedjupet.

Mestadels filmar jag med en Lumix GH5, jag använder lite olika objektiv men mest Olympus 30mm makro, Olympus 60mm makro samt vidvinkliga objektiv, Lumix 12-32 "kitobjetkiv" är väldigt bra för priset.

Du borde kunna få en GH5 för runt din budget men du behöver objektiv med. Olympus 30mm är ganska rimligt prissatt som sagts ovan, den och kitzoomen 12-32mm är en bra start man kommer långt med.

Mina största utmaningar är att filma parallellt mot akvariets glas, det är nästan omöjligt att få skärpa om du inte följer den regeln. Samt att undvika reflektioner i glaset från annat i rummet.

Ett trick jag körde var att ha motljusskydd på objektivet, då kan du "pressa" skyddet mot rutan och få kameran parallell samt att du samtidigt eliminerar nästan alla reflektioner. Det är oftast såhär jag gör fortfarande. Men jag behöver byta objektiv beroende på hur djupt in i akvariet som det jag vill filma.

Det är otroligt svårt för mig att få en hel vy av akvariet. Mitt akvarierum är för trångt så jag kommer nästan aldrig tillräckligt långt bak. Jag har även fått göra diverse filmar och skynken för att täcka andra akvarier i närheten för att få bort reflektioner i glaset.

Det kanske är uppenbart men du behöver ett stativ med såklart. Jag behöver ofta ha mina lutade framåt så kameran kommer närmare rutan så har fått sätta motvikter på stativets bakre ben. Annars välter det framåt.

Utöver min GH5 har jag lite andra kameror med. GH4 har jag också, den är i ärlighetens namn ungefär lika vass på bildkvaliteten som GH5 så länge du filmar i 4K, men om det bara skiljer någon tusenlapp i pris så köp GH5. Den är lite bättre på allt. Olympus E-M1 MKII nämndes ovan med, den har jag också. 4K är mjukare på den, för så detaljerade djur som bor i akvariet så är skärpa ganska viktigt.

Men den har bra autofokus för människor, eller iaf duglig. Så jag filmar mig själv med Olympus kameran, men akvariet med GH5. Fördelen är att samma objektiv fungerar på bägge.

Sony A7S har jag en med, bildkvaliteten i 4K är ganska imponerande för kameran ålder. Ser otroligt bra ut. Jag köpte min för samma pris som min GH5. Men bortsett från att video i 4K ser lite trevligare ut så är det en besvärlig kamera för mig. Objektiven är mycket dyrare, byggkvaliteten är sämre på kameran, batteritiden är vrålusel, ska jag ha 4K måste jag filma extern och A7S har bara mikro HDMI, kan skriva en mindre bok om nackdelarna för mitt arbetsflöde.

Kort skärpedjup är vid den här typen av filmning mer utav ett problem än något önskvärt. Du kommer ha kortare skärpedjup än du vill ha oavsett systemkamera. Så fullformatets fördelar är mindre än vid foto för mig.

Skulle jag inte ha någon kamera och bestämt köra fullformat hade jag skaffat en Nikon Z6 om man ska hålla en budget. Men med ett adapterat objektiv(typ Tamron 90mm makro) och minneskort kommer priset ändå landa runt 10,000 kr.

Jag har testat ett par videokameror men jag kan inte rekommendera att köpa en. Videokameror låter väldigt bra när man läser på men till skillnad från systemkameror så har inte videokameror utvecklats något alls bild kvalitetsmässigt de senaste 10 åren ungefär. De i konsument kategorin behandlas otroligt styvmoderligt av Panasonic och Sony som är de enda stora som finns kvar. De dyrare proffskamerorna har mycket verktyg för ett bättre arbetsflöde men bara marginellt bättre bild. De små sensorerna som behövs för att kunna bygga superzoomarna och alla problem som dyker upp pga diffraktion samt iso brus när vi är strypta i det svaga akvarieljuset gör att det är upplagt för dåliga resultat här.

Din mobil är ett bättre verktyg än en videokamera i den här priskategorin. Speciellt då det mesta bör filmas med stativ.(formfaktorn vid handhållning är en av de få fördelarna med en videokamera)

Jag är inte imponerad av actionkameror heller här. Utanför akvariet är en mobil nästan alltid bättre och drömmen om att filma i akvariet blir snabbt grusad. Akvariet är nästan alltid för litet, man kommer för nära det man vill filma. I havet eller sjön är de kanon men inte hemma. Det är med besvärligt att filma i vattnet då det skvätter och droppar när man tar händerna i och ur vattnet.

Kompaktkameror har ungefär samma problem som videokamerorna ovan. Bättre på modellerna med lite större sensor, men då kostar de nog som en GH5 ungefär ändå. Kompaktkamera priserna har ökat starkt de sista åren.

Mikro 4/3 kameror är bra här.

Man behöver inte lida av att de inte har samma möjlighet till kort skärpedjup.

Autofokus är i princip kört ändå så problemet med att Lumix kamerorna med kontrast baserad fokus är opålitliga kvittar vid manuell filmning.

Många av objektiven är klart billigare än fullformat och APS-C.

Jag skulle nog även flika in att för fiskar så är det ganska trevligt att filma i 60 fps. 1080P60 ser ganska ofta intressantare ut än 4K24, man fokuserar gärna på rörelserna så att bilden är mindre detaljerad blir inte så påtagligt. Lumix GH5 klarar iofs 4K60 så där får man det bästa av bägge ändå.

Med allt det sagt så är mobilen ett ganska bra verktyg för att filma i akvariet. Är det mest färgerna du inte är nöjd med?

Vad har du för lampa över akvariet?

Den nya Insta360 Ace pro2 verkar vara en bra actionkamera. Sänk ner den i akvariet och vinkla skärmen uppåt för att se vad du filmar. Den fillmar tills batteriet är slut eller sd-kortet. Den kan även filma i 8K.

ANNONS
Götaplatsens Foto