Annons

Prisvärd kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

eing9911

Ny medlem
Jag tänkte ge min sambo en kompaktkamera i födelsdagspresent då hon har tjatat om att våra kameror är kassa (Nikon D70 med 18-55 och 55-200 objektiv) samt en Olympus my800. D70 är för klumpig och Olympusen har för dålig zoom.

Hon vill kunna ha med sig den när hon är ute i naturen (skidåkning, ridning, jakt etc). den ska även funka till barnbilder vid typ barnkalas etc (inomhusbilder). Den bör ha hyffsad zoom (>10x) och vara snabb samt enkel att stoppa ner i en jackficka.

Ingen av oss är någon "fotograf" utan vi knäpper en massa kort och ibland blir de bra:) (oftast blir det bättre om hon håller i kameran).

Vad finns det lämpliga objekt idag. Det är ju en djungel där ute just nu och de verkar inte allt för dyra ens. Men om man sätter ett maxpris på 2000-2500 men gärna billigare så blir jag inte helt ruinerad.

kolla in

Sony NEX-5N + 18-55/3,5-5,6

kosta ca 4.900

super har det själv

eller så tittar du ni på Nikon 7.100 även den är bra

vi du se bilder så hör vad dig

Måste det vara >10x zoom och den prisklassen blir det antingen en superzoomkompakt eller en resezoomkompakt. I den första gruppen är Panasonics TZ serie välrenomerad och i den senare Panasonics FZ serie där den utgående FZ150 för 2800:- tillhör de bättre. TZ30 kostar runt 2300:-.

Superzoomkompakter är lite större men kan då erbjuda bättre ljusstyrka och mer zoom.

Resezoomar är mer fickvänliga men för att få plats med mycket zoom i en liten förpackning blir ljusstyrkan lägre.

Kan man göra avkall på zoom och nöja sig med 3-4x kan man istället få mycket bättre bildkvalitet och bättre ljusstyrka för pengarna. De mest prisvärda nu är nog Nikon P7100 (7x zoom) eller Olympus XZ1 (2300:) med riktigt ljusstark optik eller vill man ha en användbar sökare utöver skärmen är Nikon V1 kit väldigt prisvärda nu (V1+10-30+blixt = 2900:- Dustin). Den senare erbjuder snabbast AF också men blir aningen större men ändå klart mindre än FZ150.

Vill påpeka att V1 är en spegellös systemkamera men mindre än större kompaktkameror ändå.

Vi har faktiskt en Olympus XZ1 på jobbet (efter tips på detta forumet) och den är jättebra inomhus (om man skippar blixten) men eftersom det blir en hel del naturbilder på diverse djur på mer eller mindre långa avsånd så är zoomen ganska viktig.

Farsan köpte en Panasonic TZ-någonting och den verkar helt OK faktiskt så det kanske får bli en sån. Jag såg att Ixus 500 HS fick toppbetyg på cyberphoto. Är det någon som har några komentarer angående den?

Canon Ixus 500 HS är ett väldigt prisvärt alternativ, 1700:- på Cyberphoto. Jag har inte just denna Ixus men har en bra erfarenhet av Ixus modeller som Cyberphoto ger betygen "bra köp" och "toppklass". Du har även alternativet 510 HS (1900:), samma kamera men med lite fler funktioner.

Skillnad mellan IXUS 510 HS & 500 HS?
Ixus 510 har till skillnad från Ixus 500:
- Wi-Fi, trådlös överföring
- Större skärm med pek-funktion, saknar därmed knappar vid sidan av skärmen
- Aningen långsammare sekvenstagning, 2,6 mot 2,8 b/sek

Canon S110 går att köpa för 2800:- prisvärt tycker jag.
Om jag var på jakt efter en kompaktkamera skulle den legat väldigt högt på listan och även jag tänkte rekommendera den. Den är liten nog att vara i fickan men verkar prestera bra i både bra och lite sämre ljus. Wi-fi och GPS kanske är kul i skidbacken? Antar att det går att direktuppladda via smartphone till ex Facebook. Den har inte världens längsta zoomomfång men jag skulle tippa på att det räcker till det mesta.

Videofunktionen ska även vara smått fantastisk för en kompakt:
http://www.youtube.com/watch?v=5ScitL_Pyxs&feature=youtube_gdata

Omdömena verkar vara mest bara lovord, och det var till det betydligt högre lanseringspriset:
http://www.photographyblog.com/reviews/canon_powershot_s110_review/conclusion/

Själv kör jag på en Pentax Q istället för kompaktkamera i fickan, men med dubbelkitet (8.5/1.9 + 5-15/2.8-4.5):
http://www.srsmicrosystems.co.uk/9016/Pentax-Q-White-with-5-15mm-Lens---SALE-.html

Fast det var ju det med 10x zoom och det har inte S100/110. Så nära man kan komma 10x zoom med stor sensor i kompakt format under 3000:- är Nikon P7100 med 7x zoom. Jag skulle starkt fundera på den som alternativ till en resezoomkompakt som t ex Panasonics TZ serie.

Jag köpte nyss en P7100 ny för inga pengar alls (2.495) och är hittills mycket nöjd, särskilt med optiken och att den kan manövreras med handskar på utomhus. Att få ett motsvarande 200mm tele öppnar många möjligheter för en kompaktkamera,

ANNONS
Götaplatsens Foto