Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Cfj

Medlem
Tjena alla,

Jag har för närvarande ett EF 28-90/4-5,6 USM till min 10D. Denna skulle jag vilja ersätta med en ljusstarkare (2,8) och skarpare lins.

Frågan är vilken väg man skall gå. Sigma har ljusstarka normalzoomar för under 5000:-, Tamron och Tokina ännu billigare. Jag vill ha ett snabbt, skarpt och tyst objektiv inom mina ekonomiska gränser (max 5-6').

Jag har idag ett Sigma 105/2,8 och är nöjd med skärpan, men autofokusen är för långsam och högljudd - detta gör mig tveksam till Sigmas objektiv.

Kommer något av objektiven ovan att klara av dessa krav eller vad blir kompromisserna? Jag tycker Canons 24-70/2,8L är för dyr men som alternativ kan man kanske tänka sig ett begagnat EF 28-70L USM, vad är ett rimligt pris för ett sådant?

Kort sagt, vilken 2,8-normalzoom är bäst för mig?

Tacksam för alla svar,

Filip

Tamron 28-75/2,8 är överlägsen i den klassen om man undantar originaloptik. Kim Wallung har testbilder tagna med den.

//David

Cfj skrev:
Tjena alla,

som alternativ kan man kanske tänka sig ett begagnat EF 28-70L USM, vad är ett rimligt pris för ett sådant?

Tacksam för alla svar,

Filip

Runt 6-7000,- tror jag inte skulle vara ngr större problem att hitta.

Jag skulle leta efter en bortslumpad 28-80 f2,8-4,,, dessa brukar ofta gå långt billigare än 5000,-, men visst är nog kanske den nyare 28-70,an snäppet bättre.

Mvh Niclas, som klarar dessa vidder med en 28-135IS,,

Bra skärpa men hastigheten?

Tack,

Jag kikade på Kims Tamron test, bilderna ser skarpa och bra ut. Men hur är det med hastigheten på objektivet? Jag vill inte lägga 4' och få ett objektiv som inte fokuserar rätt direkt.

/ Filip

Re: Bra skärpa men hastigheten?

Cfj skrev:
Tack,

Jag kikade på Kims Tamron test, bilderna ser skarpa och bra ut. Men hur är det med hastigheten på objektivet? Jag vill inte lägga 4' och få ett objektiv som inte fokuserar rätt direkt.

/ Filip

Canons USM är nog snabbare än Tamrons men frågan är kanske snarare hur nogrann den är,,
Tror nog Canons är bättre där också.

Det handlar ju också om HUr man fotograferar,, "normalt" så fotar man kanske mest mellan ca 2m och oändligt (en generalisering såklart;). Därimellan går de flesta objektiv med normalbrännvidder ganska fort och bekvämt. Säkert många som inte håller med mig;)

Mvh NIclas, som inte alls klagar på piratlinsernas hastigheter, i telelinser blir jag mer kritisk eftersom jag ofta fotar aktivt mellan närgränsen och oändligt;)

Jag vet inte med just zoom objektiven men jag har testat Canons 100mm / f2.8 macro mot Tamrons 90mm / f2.8 macro och Tamrons autofocus känns minst lika bra om inte bättre. Skulle inte förvåna mig om Tamrons autofocus är precis lika med zoomarna också, för jag blev positivt överraskad över Tamrons grejor!

/Dennis

Tack så mycket för alla svar,

Det blir nog en Tamron vad det lider - skänt att de billigare objektiven också håller hög kvalitet.

/ Filip

ANNONS
Götaplatsens Foto