Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärda tele- och porträttobjektiv till Canon R6?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Har nyligen sålt av min Nikon-utrustning och tänkte testa att hoppa över till Canon.

Har dock aldrig ägt någon Canon men blev sugen på en R6:a efter att ha läst och sett mycket bra recensioner om den.
Har även sett att RF-glasen kostar en hel del så jag tänkte (även om jag vet att RF optiskt sett är mkt bättre) satsa på en del EF så länge och sen i framtiden uppgradera.

Så, det jag tänkte höra efter (då jag inte alls har så stor koll på Canons objektiv) vilka prisvärda alternativ man ska kolla efter?
Kan tänka mig att köpa nytt som begagnat och den optik jag främst letar efter är ljusstarkt porträtt (ex 85 1.4/1.8) samt ett 70-200 2.8 tele till att börja med.

Behöver ju inte vara Canons egna utan kan givetvis köra med Sigmas eller Tamron alternativ.

Sen kommer jag ju såklart köpa en rf->ef-adapter så jag kan använda objektiven på kameran. Vilka bra alternativ finns det?

Skulle vara otroligt tacksam om ni som äger och har erfarenhet om Canons objektivutbud skulle kunna hjälpa mig igång med detta :)

Jag vet inte hur det är (och hur bra/dåligt AF fungerar), men det finns ett AF 85/1,4 från Samyang till Canon RF. Canons 85/2 RF är väl inte astronomiskt dyrt heller, även om det är väsentligt dyrare än särskilt ett begagnat 85/1,8 till EF.

Jag vet inte hur det är (och hur bra/dåligt AF fungerar), men det finns ett AF 85/1,4 från Samyang till Canon RF. Canons 85/2 RF är väl inte astronomiskt dyrt heller, även om det är väsentligt dyrare än särskilt ett begagnat 85/1,8 till EF.

Stort tack för snabbt svar!

Läste lite snabbt om Samyangs objektiv och det verkar vara riktigt bra optik för en bra mycket lägre prislapp.

Även RF-optiken verkar vara bra och man förlorar ju inte allt för mkt ljusstyrka.

Ska absolut ha dessa objektiv i åtanke samt kolla lite fler recensioner om den.

Jag skulle rekommendera ett begagnat Tamron SP 85/1,8 VC. Det är visserligen lite dyrare än Canon EF 85/1,8, men har flera fördelar:

- bildstabilisering
- vädertätat
- skarpare
- bättre antireflexbehandling

Med risk för att det låter som jag talar i egen sak, men Jag har ett sådant till salu.

Samyang 85/1,4 funkar till porträtt med sin softa skärpa på full bländaröppning och sitt korta skärpedjup. Men den softa skärpan är en nackdel vid reportage liksom den kraftiga kromatiska aberrationen och långsam fokus.

Canon RF 85/2 Marco är ett bra objektiv, men är nog nästan omöjligt att få tag på begagnat.

Jag skulle rekommendera ett begagnat Tamron SP 85/1,8 VC. Det är visserligen lite dyrare än Canon EF 85/1,8, men har flera fördelar:

- bildstabilisering
- vädertätat
- skarpare
- bättre antireflexbehandling

Med risk för att det låter som jag talar i egen sak, men Jag har ett sådant till salu.

Samyang 85/1,4 funkar till porträtt med sin softa skärpa på full bländaröppning och sitt korta skärpedjup. Men den softa skärpan är en nackdel vid reportage liksom den kraftiga kromatiska aberrationen och långsam fokus.

Canon RF 85/2 Marco är ett bra objektiv, men är nog nästan omöjligt att få tag på begagnat.

Stort tack för ett mycket informativt inlägg!

Ok jag förstår. Så då kan man kanske kolla efter ett tamron som i och för sig är lite ljussvagare men man vinner i skärpa samtidigt som att en R6:a är riktigt bra på att hantera högt ISO.

Jag kan ju lägga till lite mer exakt vad jag tänkt använda 85-optiken till och det är i första hand till liveframträdanden i ljussvag miljö. 85:an var min mest använda optik när det kom till detta då jag använde Nikon.

Nu har jag ju ingen kamera än utan jag tänkte bygga upp lite förslag på optik så jag har det klart för mig när jag väl köper kameran :)

Fast jag kan fundera på varför man skall köpa R6 om man ändå skall köra med objektiv för EF som dessutom redan har bildstab. Håller med om Tamron 85/1,8 VC i övrigt då den även har låg longitudinell kromatisk abberation kg med Canon 85/1,8 som faktiskt var riktigt dålig där. Canon 100/2,0 är lite bättre men Tamron kostar inte mycket mer beg och är klart bättre. Men, varför R6 för 30.000? Man får en sensor i liknande klass (lite fler mp) i Canon 5D IV beg för halva pengarna och kan skaffa R6 om något eller några år då begpriset har gått ner då efterföljaren kommer. Jag ser främst att R5 och R6 kommer till sin rätta då man använder de fina (men dyra) RF objektiven. Det är så jag tänker (som kör 1DX som jag köpt beg för 11.000). Jag har svårt att lägga ut mycket på kamerahus då dessa faller så enormt i pris och jag tillhör de som hellre satsar på optiken. Det är dock jag. Andra kan tycka olika.

Fast jag kan fundera på varför man skall köpa R6 om man ändå skall köra med objektiv för EF som dessutom redan har bildstab. Håller med om Tamron 85/1,8 VC i övrigt då den även har låg longitudinell kromatisk abberation kg med Canon 85/1,8 som faktiskt var riktigt dålig där. Canon 100/2,0 är lite bättre men Tamron kostar inte mycket mer beg och är klart bättre. Men, varför R6 för 30.000? Man får en sensor i liknande klass (lite fler mp) i Canon 5D IV beg för halva pengarna och kan skaffa R6 om något eller några år då begpriset har gått ner då efterföljaren kommer. Jag ser främst att R5 och R6 kommer till sin rätta då man använder de fina (men dyra) RF objektiven. Det är så jag tänker (som kör 1DX som jag köpt beg för 11.000). Jag har svårt att lägga ut mycket på kamerahus då dessa faller så enormt i pris och jag tillhör de som hellre satsar på optiken. Det är dock jag. Andra kan tycka olika.

Jag förstår hur du tänker.

Det finns en del anledningar till att jag vill ha en spegellös:
*Mindre/lättare/smidigare
*Smidigare vid astrofoto (enligt mina upplevelser från att gå från Nikon spegel till spegellös)
*Bättre af vid filmning
*Tilt/vridbar skärm
*Möjlighet till ljudlös fotografering

Finns säkerligen mer anledningar om jag får fundera lite mer, men där är i alla fall några anledningar :)

Dock säger jag inte att en 5D är fel väg att gå, men i mitt tycke så ser jag att en spegellös/mindre/lättare kamera är rätt för mig :)

Jag förstår hur du tänker.

Det finns en del anledningar till att jag vill ha en spegellös:
*Mindre/lättare/smidigare
*Smidigare vid astrofoto (enligt mina upplevelser från att gå från Nikon spegel till spegellös)
*Bättre af vid filmning
*Tilt/vridbar skärm
*Möjlighet till ljudlös fotografering

Finns säkerligen mer anledningar om jag får fundera lite mer, men där är i alla fall några anledningar :)

Dock säger jag inte att en 5D är fel väg att gå, men i mitt tycke så ser jag att en spegellös/mindre/lättare kamera är rätt för mig :)

Som du säger, det kan vara rätt väg för dig beakta dock att man inte kan räkna med storleksvinsten då objektiv skall till. Dock verkar R6 vara en lysande kamera. Jag kommer nog avvakta ett par år och ett lägre pris då jag ffa vill åt bildstab i huset och mer exakt AF men priset är ännu för högt för mig.

Som du säger, det kan vara rätt väg för dig beakta dock att man inte kan räkna med storleksvinsten då objektiv skall till. Dock verkar R6 vara en lysande kamera. Jag kommer nog avvakta ett par år och ett lägre pris då jag ffa vill åt bildstab i huset och mer exakt AF men priset är ännu för högt för mig.

Ja, allt är ju upp till var och en vad man prioriterar och i övrigt tycker.

Absolut, RF är ju mycket bättre glas och gör kameran mer rättvis. Samtidigt så får man ju minst lika bra bild (om inte bättre) med ef som när man använder dem på en med spegel.

Som du även nämner i ditt inlägg så får man ju stabilisering i huset och därmed stabilisering med optik som saknar det. Märks ju tydligast när man ska filma.

Så för mig så motiverar det högra priset ett köp av spegellöst. Men alla tycker/tänker olika :)

Jag har ingen egen erfarenhet av Canons 85 1.4 is men det är ju den nyaste 85:an för ef. Säljs beg för runt 10-11K. Har hört en hel del gott om det objektivet. Gällande af så slår det ju RF 85 2.0 rejält samt är vädertätat. Ser inte heller något fel i att välja ef-objektiv för RF. Är objektivet bra på ef så blir det ju inte sämre på RF snarare tvärt om. Negativt är väl att de blir mer och mer svårsålda när fler alternativ för RF kommer.

Angående adapter så valde jag ringadaptern. Eftersom jag på sikt ska ha flest RF objektiv så vill jag ha ringen även för EF. Funktionerna är då på samma plats oavsett vilken objektivtyp jag använder.

Senast ändrad:
Jag har ingen egen erfarenhet av Canons 85 1.4 is men det är ju den nyaste 85:an för ef. Säljs beg för runt 10-11K. Har hört en hel del gott om det objektivet. Gällande af så slår det ju RF 85 2.0 rejält samt är vädertätat. Ser inte heller något fel i att välja ef-objektiv för RF. Är objektivet bra på ef så blir det ju inte sämre på RF snarare tvärt om. Negativt är väl att de blir mer och mer svårsålda när fler alternativ för RF kommer.

Angående adapter så valde jag ringadaptern. Eftersom jag på sikt ska ha flest RF objektiv så vill jag ha ringen även för EF. Funktionerna är då på samma plats oavsett vilken objektivtyp jag använder.

Ja det har du såklart rätt i, andrahandsvärdet sjunker väl en aning.

Bara så jag har koll, är det denna du menar? https://www.rajalaproshop.se/canon-control-ring-ef-eos-r-adapter

Smart tänkt hur som helst. Ska absolut ha den i åtanke.

Yes, bra glugg. Dock ganska kraftig CA i kontrastrika miljöer.
Nu har mitt RF 85 också en del CA på största bländaröppning men det är mycket bättre. Så är RF-modellen något dyrare också förvisso.

ANNONS
Götaplatsens Foto