Hmmm, som macroglugg är väl Tamron 90/2.8 att rekomendera när det gäller pris/prestanda. Begagnad kan man hitta den för runt 3.000:-
En begagnad 50:a för 500-900:- eller så.
Frågan är vad man gör för resten.
En begagnad 70-210/4 (som vi är många som gillar) bör inte kosta över 1.000:-, men den kanske har blivit dyrare nu, annars kanske Minolta 100-300 APO kan vara nått.
Dock spricker nog budgeten om du vill ha tre gluggar för 5kkr.
Är macro viktigt skulle jag satsa på en Tamron 90:a, annars skippa macro "så länge" och ta det som nästa glugg och istället satsa lite mer på en normalzoom/telezoom.
Om du är osäker på vilket objektiv du vill "lägga pengar på", vilket som kommer att bli viktigast för dig, så kanske du "bara" ska köpa en billig telezoom och sedan plåta en månad eller tre.
Därefter kollar du vilka brännvidder du använt mest, om du saknat glappet mellan din 18-50 och telezoomen.
Sedan är det dax att utvärdera ditt fotograferande och skaffa bästa prestandan för det du behöver (som ligger i din prisbild).
Det kanske känns lite som att kasta pengar i sjön men om du lägger dina 5kkr på halvskapliga gluggar nu och sedan upptäcker att du ganska snart vill uppgradera någon av dem så blir det ju samma sak, fast med skillnaden att du redan köpt upp din optikbudget.
Dock vet jag precis hur svårt det kan vara att "vänta och se", jag vet hur mycket jag har fått betala för att jag inte kunnat göra så själv
Dock kanske jag ska tillägga att Tamron 90:an eller KM/Tamron 28-75/2.8 och även 50/1.7 är gluggar du troligtvis kommer att vara mycket nöjd med länge, men om det visar sig att macro inte var så kul, så har du iofs en bra "135:a" men en "135:a" med väldigt långsam autofocus. Dock är den ju utmärkt som porträttglugg om brännvidden passar dig till det, vid porträtt är ju inte AF-hastighet så viktig (om man inte plåtar hundvalpar och barn

)
Som jag ser det är det dock klar overkill att köpa både 50/1.7 och 50/2.8 macro om man har en relativt tight budget. Ett billigt alternativ till en macroglugg skulle kunna vara mellanringar, men de får väl räknas som ännu mer specialliserade än en macroglugg.
Jaja, nu har jag svamlat på länge nog, dax att ta mitt förkylningshuvud och sova lite

Hoppas bara jag inte ställt till det för dig...