od_foto
Aktiv medlem
Har äntligen skaffat en begagnad digital systemkamera, Nikon D70, för att se hur denna värld passar mig. Har en kompakt digitalkamera sedan förr. Båda är Nikon, så överföringsprogrammet till datorn är detsamma. Men så har jag fått problem. Har provat att ta bilder i raw, dessa filer kallas tydligen .nef hos Nikon. Själva överflytten till datorn går bra, de syns i filhanteraren. Men Nikon Editor, som autoöppnar efter bildöverföringen kraschar direkt, och jag kan inte öppna filerna genom Photoshop 7 heller. PS känner igen filen, men sägar att det uppstått ett programfel när jag försöker öppna, oavsett om jag väljer Archive/open eller försöker släpa in filen. Har provat på flera olika bilder, men med samma resultat.
Vet någon hur jag ska göra för att kunna se mina bilder i photoshop (har inte råd att köpa nyaste photoshop nu, så det är uteslutet). Fick inte med någon skiva med kameran, eftersom den är köpt begagnad.
Mycket tacksam för lite assistans!
Vet någon hur jag ska göra för att kunna se mina bilder i photoshop (har inte råd att köpa nyaste photoshop nu, så det är uteslutet). Fick inte med någon skiva med kameran, eftersom den är köpt begagnad.
Mycket tacksam för lite assistans!