Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem öppna NEF-fil

Produkter
(logga in för att koppla)

od_foto

Aktiv medlem
Har äntligen skaffat en begagnad digital systemkamera, Nikon D70, för att se hur denna värld passar mig. Har en kompakt digitalkamera sedan förr. Båda är Nikon, så överföringsprogrammet till datorn är detsamma. Men så har jag fått problem. Har provat att ta bilder i raw, dessa filer kallas tydligen .nef hos Nikon. Själva överflytten till datorn går bra, de syns i filhanteraren. Men Nikon Editor, som autoöppnar efter bildöverföringen kraschar direkt, och jag kan inte öppna filerna genom Photoshop 7 heller. PS känner igen filen, men sägar att det uppstått ett programfel när jag försöker öppna, oavsett om jag väljer Archive/open eller försöker släpa in filen. Har provat på flera olika bilder, men med samma resultat.

Vet någon hur jag ska göra för att kunna se mina bilder i photoshop (har inte råd att köpa nyaste photoshop nu, så det är uteslutet). Fick inte med någon skiva med kameran, eftersom den är köpt begagnad.

Mycket tacksam för lite assistans!

Sorry, fel svar. Ska lära mig att läsa igenom HELA inlägget innan.

Vilken version av photoshop har du?

Hej!
Jag tror inte att Photoshop 7 kan hantera rawfiler från D 70. Det är först med Photoshop Cs
som det finns den möjligheten genom Camera Raw 2.2.
Christer

Anna, Photoshop bör kunna öppna bilderna med Nikons plugin, som dock verkar vara korrupt hos dig. En ominstallation av Nikon View löser säkert det.

Nikons plugin är dock rätt begränsad. Jag skulle nog köra med Rawshooter istället.

Tack för all info, jag testar rawshooter. Verkar dock extremt långsam om jag vill spara till tiff. Vore ju önskvärt om det gick att öppna med photoshop, som jag är förtrogen att jobba med istället.

Ska även testa en ominstallation av Nikon view, men det blir inte förrän i morgon eller måndag.

Jag tar gärna emot fler förslag, ifall det fortsätter att krångla. Känns liste halvlöst eftersom Rawshooter går så extremt långsamt.

Ett budgetförslag är PS Elements 4 för ca 800:- Det fixar NEF-filer, men du får klara dig utan kurv-reglaget. Elements 4 innehåller Camera Raw 3.2, du uppdaterar nya versioner gratis via Adobes hemsida.

Ja, det kanske kan vara en lösning. När jag tittar vad jag kan spara som i min Photoshop (som alltså är version 7), så finns raw med. Har det någon betydelse att Nikons raw-filer får ett annat attribut tro? (Inställningen på kameran heter ju raw, men filen heter sedan .nef).

Fortfarande mycket tacksam för att så många engagerar sig, och hoppas att jag kan hjälpa till tillbaka i någon annan fråga.

Nef är korrekt ändelse. Raw är bara ett samlingsnamn för olika råformat från digitalkameror. Och Photoshop-raw är en helt annan sak. Det är mer som en avskalad variant av tiff.

Om du tycker Rawshooter är långsamt så lär du nog inte tycka att alternativen är bättre. Åtminstone för mig är Rawshooter nog det snabbaste konverteringsprogrammen.

Tack, då är filformatet utrett. Det var hiskeligt långsamt att göra en stor tiff, däremot gick det rätt snabbt att göra en jpg, men då hade jag ju lika gärna kunnat plåta i jpg från början...
Det tog ca 20 minuter med _en_ (1) bild...

Åker man på semester och tar några hundra bilder (vilket inte alls är ovanligt för mig) blir det x antal nätter bara i konvertering. Aj-då! (Vill ju ta semesterbilderna i nef, så att det finns bra tryckoriginal om jag ska förstora någon.)

Vad har du för processor och minne i din dator? Tar det 20 minuter är det något som är radikalt underdimensionerat.

500 Mb minne, 731 Mhz. Inte den nyaste av maskiner alltså, men scsi (hur stavas det???)-diskar gör den i alla fall lite snabbare.

Förvisso klent, men 20 minuter låter ändå för mycket. Speciellt som du säger att det går fort att få fram en jpeg. Frågan är hur det ser ut på diskfronten, om du har tillräckligt mycket ledig plats.

Och det är på en intern scsi-disk? Som också är systemdisk (så du inte har trängsel för cachefiler)?

Jag är egentligen en Mac-människa, så jag vet inte hur Windows funkar riktigt... men visst är disken intern. Hur den sen lirar ihop med systemet är en väl förborgad hemlighet för mig, så det kan jag inte svara på. Ledsen för det, för jag antar att det kanske hade kunnat leda fram till mer hjälp.

ANNONS
Götaplatsens Foto