Annons

Problem 20D programmering C.Fn-13 AF-punkt

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Jag kan inte välja AF-punkter enligt "valmetod för AF-punkt".

C.Fn-13 funkar inte på
1. pilknappen eller
2. bakre inmatningsratten.

(sid 144 i boken)

Det händer inget när jag försöker använda knappen eller ratten efter programmeringen.

Någon som har samma problem? Eller vet vad det handlar om.

Jag anvander pilknappen pa min 20D, och det funkar alldeles utmarkt.

Kanske ar det dags for en mjukvaru uppgradering for din del?

Har du Power-knappen ända upp? 20D har väl precis som 30D, 3 lägen på Power-knappen.
Off
On (with dial-lock)
On (without dial-lock) där det vita strecket finns.

Tack för svar. Jag ska kolla ev. uppgradering om det är där det brister.

On-knappen ska nog inte behöva användas efter C.Fn-13 omprogrammering.

kusligt.. satt nämligen inatt ochpillade just med denna inställning!

on knappen bör nog vara längst upp för att aktivera det stora inmatningshjulet. Men jag kör alltid så så jag vet inte om det måste vara så.

Med funktionen vald så flyttades bländaren automatiskt till samma hjul som slutartiden fast med en knapp intryckt, kombo alltså, precis som på 350D. Detta var ju just en av dom anledningarna til latt jag köpte 20D:n att få separata hjul direkt så jag gick tillbaka till focus punkterna på joysticken.

Men kort, det fungeradde för mig också, så varfördet inte fungerar vet jag inte... lämna in den til lcanon om det känsn viktigt

tryck in knappen med symbolen för förstoringsglas/fokuspunkter, vrid på slutartiden då ändrar du bländaren...

Av gammal ohejdad vana kör jag nästan alltid i Tv-läget och då tycker jag att de verkar vettigt med att ha fokuspunkterna på ratten där bak. Exponeringskkompensationen blir också smidig.

Programmeringen gör väl helt enkelt så att den flyttar runt funktionerna och då kan det bli lite förvirrande innan man "kommer på de".

Nu ska jag testa vidare med C.Fn-04 och AE/AF låset. Det där med att välja rätt metod vid actiontagning och rörelse hit och dit är inte lätt. Krävs nog en hel del träning för att bli bra på det. Men att snabbt och smidigt kunna välja AF-punkter är nog en grundförutsättning för att lyckas med actionbilder.

(oj då, detta var mitt tusende inlägg)

ANNONS