Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem att öppna CS3-filer i Elements!

Produkter
(logga in för att koppla)

Willewira

Ny medlem
Hej!

Jag har nu flera gånger stött på problemet att de psd-filer som är gjorda i CS3 inte går att öppna i Elements. Dock inte alltid.
Ibland fungerar det om jag gör om hela filen igen (vilket kan vara jobbigt om det är mycket grafiskt arbete bakom). Men det är ju inget att rekommendera när man har många filer...

Vad beror det på? Någon som vet?
Mina inställningar är detsamma från gång till gång. Ibland fungerar det, ibland inte.
Har försökt hitta orsaken och vad man kan göra får att åtgärda det, men hittar inget svar. Vore tacksam för hjälp!!

mvh
Willewira

Kan det vara att du ibland använder något som Elements inte klarar? Som t.ex. lager klarar väl inte Elements?

Jag gissar bara men är det PSD-filer som har flera lager öppna så kan jag tänka mig att att det inte funkar om du har lagermasker eftersom elements inte hanterar dessa.

Jag trodde också att det kunde vara något sådant, men faktum är att flera filer har gått att öppna och de har haft lager.
Det är det som gör mig förbryllad... att ibland går det, ibland inte. Och eftersom jag jobbar i stort sett på samma sätt hela tiden så gör jag inga förändringar i grundinställningarna heller.

Mer gissningar: färgdjup (8/16/32)? bildstorlek? något annat verktyg som du använt bara på vissa bilder?

Får du något felmeddelande när du försöker öppna en bild i elements som inte fungerar? Exakt vad säger det isåfall?

Eftersom jag jobbar med webbdesign så har jag inställningarna därefter.

Sen använder jag ju naturligtvis effekter olika på olika designer, men jag har inte märkt något där.
Jag får heller inte upp något felmeddelande och skickar originalfilen till HK (hvuudkontoret) och där får de ibland upp filerna, och ibland inte (och detta kan gälla samma fil). När de inte får upp filen så får de ett meddelande om RAM-minnet, att det finns för lite. Poängteras ska då att filerna mycket sällan överstiger 10 MB, utan är snarare runt 1-2 MB (eftersom jag gör dem i 72dpi).

Mina rutiner för att spara ner filerna är också detsamma varje gång.

Så jag är verkligen förbryllad...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto