Annons

Problem Lightroom/XMP

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
Hej
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här...
Jag har ca 4000 bilder som jag inte kan skriva XMP datan
till (med ctrl+s, har testat på andra sätt också).
Problemet verkar ligga i behörigheter. (använder vista)
Jag är ensam om min dator och har endast ett konto, administratörskontot. Jag är dock inte så hemma på datorer
så jag är inte 100% säker på någonting..
Bild 1 visar hur det ser ut egenskaper ser ut för de bilder/filer
som det inte är några som helst problem med.
Bild 2 visar hur det ser ut för de bilder/filer där jag inte kan skriva XMP datan.
Det går att lösa problemet för varje enstaka fil genom att gå in på "behörigheter" i filen, klicka på "redigera" och lägga till ett konto med alla berögheter (bild 3).
Men jag vill inte göra detta för hand på 4000 bilder.
Säg att det finns någon som vet hur jag kan göra.....

Bilagor

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    91.2 KB · Visningar: 220
  • Namnlöst-2.jpg
    Namnlöst-2.jpg
    84 KB · Visningar: 222
  • Namnlöst-3.jpg
    Namnlöst-3.jpg
    39.4 KB · Visningar: 223
Hej!
Vad är det för typ av filer du försöker att skriva till?
Jpeg, tiff, psd eller raw?
Rawfiler kan du inte skriva till utan där hamnar XMP-datan i en separat sidecarfil.

Christer

Hej igen!
En anledning till att du inte kan spara XMP-datan till en bildfil kan vara att du inte gjort något med bilden.Antingen i Develop eller t.ex. skapat keywords i Library. Har inte bildfilen ändrats på något sätt så skapas heller ingen XMP-data som kan sparas.
Problemet diskuteras även här:
http://www.adobeforums.com/webx/.59b6838e

Christer

Hej
För att få det att slå igenom på alla så får du ändra rättigheterna för hela mappen och sen får du kryssa ur rutan inherit from parent och sen kryssa i replace on all child objekts så blir det rätt.Passa på att ta bort det raderade kontot som bara har sin sid (id nummret du ser istället för ett vettigt namn) kvar.
Fredrik

Christer: Det är JPEG som inte går, och ja, de är alla ändrade.

Fredrik, tack för tipset, ska testa det. Du vet inte vad de inställningarna heter på svenska versionen? sitter inte på min dator nu, men ska se om jag kan lösa det senare

ANNONS
Götaplatsens Foto