Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem m. Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Ivan_A

Ny medlem
Jag köpte nyligen en Nikon D40. Sedan dag ett så blinkar starkt vita områden svart om man kikar på bilderna i kameran. Zoomar man försvinner det, inga indikationer på att något är fel uppenbarar sig heller vid överföring/redigering av bilderna på en dator.

Är detta ens ett fel, jag är lite osäker, därav har jag ännu inte lämnat in kameran för reparation? Har någon varit med om liknande saker?

Kan inte D40 men det låter som om din kamera visar de områden som är "utbrända". Detta är förmodligen en hjälpfunktion, blinkande högdagrar, som skall gå att stänga av. Om du har för mycket blink har du fått in för mycket ljus i bilden, tycker kameran. På D80 kan man ta bort blinket genom att snurra på hjulet eller använda den runda knappen. Minns inte hur D40 ser ut riktigt där.

Det är säkert så att du har råkat få upp bilden i det läge som visar utbrända högdagrar. Om du trycker upp eller ner på "fyrvägsknappen" till höger om displayen så skiftar du visningläge.

Härligt! =) Misstänkte att det inte nödvändigtvis behövde vara fel på kameran. Tack för hjälpen, ska pilla lite nu och se hur det går =)

Du har antagligen vart och tryckt uppåt på knapparna som man bläddrar mellan bilderna, då blir det som påpekat områden som blir markerade. Om du trycker nedåt två gånger (har jag för mig) så bör det försvinna. :]

Ivan_A skrev:
Härligt! =) Misstänkte att det inte nödvändigtvis behövde vara fel på kameran. Tack för hjälpen, ska pilla lite nu och se hur det går =)

Det är som sagts inget fel, därimot ett bra hjälpmedel, du kan stänga utav det om du vill, själv har jag histogramvisning som första opption.

/kent

Ivan_A skrev:

Jag hatar att låta som en besserwisser, men slå dig ned med kameran och handboken en kväll och lär känna din kamera!

Det är ofta värt tiden det tar. Trist men sant-

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto