Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med 350D och Speedlite 580ex 2

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
På den helautomatiska kameraläget funkar blixten som den ska men så fort jag ställer den i P,TV,AV eller M så skickar inte kameran ut någon infraröd signal för att ställa in skärpan. Jag har besökt en fotoaffär idag och det är inte fel på blixten. Deras blixt var likadan. En 400D fungerade fuktionen på men inte på en 30D i samma affär. Försäljaren trodde det kunde vara firmwaren som inte uppdaterats men det finns ingen senare än 1.0.3 till 350D.

Går det att använda firmwaren till 400D eller har någon ett annat förslag som kan fungera? Känns ju inte skoj att precis ha köpt en sprillans dyr blixt som inte funkar som den ska till en kamera som enligt tillverkaren ska fungera.

MVH
Jacob

ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar. Har inte haft blixten i 24 timmar ännu...

Jacob

Det låter som att kameran är inställd på autofokusmetoden AI Servo iställt för One Shot. Med AI Servo tänds inte blixtens hjälpbelysning.

I det helautomatiska läget ställs autofokusen om, och det är antagligen därför som hjälpbeslysningen tänds då.

Alltså inget fel på varken kamera eller blixt, utan bara en inställningssak.

TACK!!!! Det var det som var problemet.... Du har räddat min dag, vecka och liv. Jag har bitit ner naglarna till knogarna idag i min ångest över problemet. Verkligen supertack, Magnus!!

Jacob

ANNONS