Annons

problem med af-hjälpljus på sb-600 och d300s

Produkter
(logga in för att koppla)

optimize

Aktiv medlem
hej, som rubriken lyder har jag problem med af lampan på blixten, den lysar bara lite när den känner för. Men när jag ställer kameran på det läge då den själv väljer fokuspunkter helt och hållet funkar det alltid. Men i de övriga fokuslägena lyser den ytterst sällan. Tog lite bilder på mor min på trappen i mörkret nyss, första bilden fick jag hjälpljus, sen var jag tvungen att byta fokusläge för att det skulle funka...
Någon som kan göra mig klokare?

Gissningsvis så måste du ha fokuspunktsväljaren i mitten för att hjälpljuset ska tändas. Så brukar åtminstone kamerahusets inbyggda lampa fungerar (den räcker ändå inte till fokuspunkterna ute i kanten). Jag har iofs en SB-800, men tyvärr har jag inte riktigt tänkt på om det är likadant där.

Ja bumpar denna tråd då jag har samma problem. Dock D300 men lär inte vara någon skillnad. Blixten lyser inte heller när bara mittpunkten är vald. Någon som vet något mera?

Citerar från SB-700ans instruktionsbok:

When light is too low for normal autofocus operation, the SB-700’s
AF-assist illumination enables autofocus photography.
• The SB-700’s AF-assist illumination is compatible with the multi-point
AF system.
• AF-assist illumination cannot be used with cameras that are not
compatible with CLS and COOLPIX cameras.
■ Notes on using the AF-assist illumination
• AF-assist illumination can be used if an AF lens is mounted and the
camera’s focus mode is set to S (single-servo AF with focus priority),
AF-A, or AF.

• The effective flash-to-subject distance with AF-assist illumination
is approx. 1 m to 10 m (3.3 ft. to 33 ft.) for the center of the
image with a 50 mm f/1.8 lens. The flash-to-subject distance varies
depending on lens
in use.
• Suitable lens focal length is between 24 mm and 135 mm. Focus
area in which autofocusing is possible is:
D7000 camera focus area with the focal length range of
between 24 mm and 135 mm

Jag antar att det samma gäller SB-600.

/Hannes

Senast ändrad:
Jo dessa saker är även de inställda som de ska på kameran. Ibland fungerar den, men inte alltid. Har även provat med andra batterier.

Själv gjorde jag tabben att ha auotofukusljuset avstängt från menyn i SB-800an, då hjälpte det inte att ha mittfokuspunkten. Inte med mening att idiotförklara någon med andra ord, men kolla menyn på din blixt om AF-ljus är på.

Benjamin

Jo de är väl sånt som så lätt händer. Men det har ja kollat nu, så det är inte felet.

Den vanligaste tavlan är väl att folk missat att AF-Illumination enbart fungerar i "Auto Area AF" men inte i "Dynamic Area AF" eller i "Single Point AF".

Är det så? Det är ju då värdelöst. Men ändå tänds den ju dock ibland? Varför gör den det då?

Jag förstår inte frågan. Den tänds om kameran är i rätt läge, och om kameran anser att motivet är för mörkt iförhållande till omgivningen.

Varför det skulle vara "värdelöst" har jag svårt att se.

Alltså att den bara funkar i auto area af. Då har man ju ingen koll vad fokusen hamnar. Det är ju inte så stor chans att kameran fokuserar automatiskt på ögonen, och iallafall inte på varje kort.

Eller, ja.. om man kör "Dynamic" eller "Single point" så får man AF-ill om man valt någon av AF-punkterna i centerkolumnen om man skall vara exakt.

Dåså, då borde det ju fungera tycker jag, jag använder bara mittenpunkten. För mitten lär ju höra till den som borde stödjas.

Åh, just det ja... På DX-husen beror det också på vilken punkt man valt och i kombination med vilket objektiv/bländare som har valts.

..oooch så får man ingen illum alls på brännvidder under 24mm eller över 200mm har jag för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto