Annons

Problem med autofokus, Nikon 500mm f/4G

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Elmotorer brukar väl vara extremt hållbara i jämförelse med det mesta här i livet. Är det här ett designfel? Är det vanligare med sådana fel på långa telen och telezoomar än på objektiv med kortare brännvidder?
Efter vad jag förstått är detta ett problem som förekommer på äldre Nikkorobjektiv med AFS. Hur ofta det förekommer vet jag inte. Förmodligen vanligare på zoomar och telen än på vidvinklar. Mitt intryck är att det förr eller senare kommer att krävas att objektivet servas. Måste man byta motorn eller kan den repareras? Vet inte, tror att den som regel byts. Om nu inte objektivet är så gammalt att reservdelar inte går att få tag på.
Antagligen hänger det ihop med hur mycket man använder det.
Min 300/4 har inte visat några problem utöver att det gnisslar lite precis i början när man använder det. Fokusera fram och tillbaka några gånger så upphör ljudet.
Har man ett dyrare objektiv kan det ju vara värt att få det reparerat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Efter vad jag förstått är detta ett problem som förekommer på äldre Nikkorobjektiv med AFS. Hur ofta det förekommer vet jag inte. Förmodligen vanligare på zoomar och telen än på vidvinklar. Mitt intryck är att det förr eller senare kommer att krävas att objektivet servas. Måste man byta motorn eller kan den repareras? Vet inte, tror att den som regel byts. Om nu inte objektivet är så gammalt att reservdelar inte går att få tag på.
Antagligen hänger det ihop med hur mycket man använder det.
Min 300/4 har inte visat några problem utöver att det gnisslar lite precis i början när man använder det. Fokusera fram och tillbaka några gånger så upphör ljudet.
Har man ett dyrare objektiv kan det ju vara värt att få det reparerat.
Instämmer, en del äldre AF-S/SWM-objektiv lider av att AF-motorerna har tendens att lägga av. Man ser inte t ex hela AF-S 28-70/2,8 till salu särskilt ofta, vilket sannolikt beror på att AF-motorerna på många har lagt av. Och när de blir för gamla är det inte värt att laga och/eller så saknas delar. T ex 28-70/2,8 är ju första generationen av Nikon-objektiv med ultraljudsmotor istället för skruvdrift eller mikromotor och de verkar vara väsentligt mer benägna att lägga av jämfört med senare varianter.
 

afe

Aktiv medlem
Detta gäller ju också en del, av Canons äldre USM-gluggar som inte längre går att reparera. Det kanske egentligen inte har så mycket att göra med att ultraljudsmotorer generellt går sönder, som med att tillverkarna inte kan hålla med reservdelar hur länge som helst.
 

PMD

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett beg Nikon 200-400/4 (av en fotobutik) som gnisslar en del. Jag har 1 års garanti på den. Vi kom överens att jag kunde skicka in den till hösten när jag är mindre aktiv med mitt foto. De sa att den förmodligen bara behöver smörjas upp/servas.
Annars har jag haft flera gluggar med gnissel men det har oftast upphört när man "motionerat" fokusen lite.
Ett års garanti på ett begagnat objektiv är inte illa. Var köpte du det?
 
ANNONS