Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med autofokus på D200

Produkter
(logga in för att koppla)

annamelie

Aktiv medlem
Jag har en nästan ny D200.. Jag har bara haft den ett par veckor. Och jag har märkt att ibland när jag startar upp den så verkar inte autofokusen funka som den ska. Den är inställd på S läge och när jag trycker ner knappen halvvägs så händer inget ingen fokus, inget pip, det går däremot att trycka av och bilden blir såklart suddig..

Om jag ändrar över till C läge och sedan tillbaka till S så funkar den som vanligt igen.

Så nu undrar jag om någon kan tala om om felet ligger i kameran eller i objektivet, eller gör jag något fel?

Objektivet är ett Tamron 28-75 f2,8

MVH Anna

Dum fråga kanske, men har du fokus prioritet inställt på S-läget ? Hur som helst så skall den ju fokusera även om du inte har det, men du får ju inget lås (pip) i det läget.

Jag tror nog att det är glappkontakt i kameran, kanske fokusväljaren, prova med ett orginalobjektiv först för att utesluta objektivet.

/kent

Senast ändrad:
Jo det är i S-läget den krånglar, den kan funka normalt och sen plötsligt sluta funka.. men ajg ska ringa säljaren på måndag och höra:)

Ska bli spännande att höra vad du får för svar, min beter sig på ett liknande sätt.

Har inte tänkt på om det är i just S-läge dock. Jag tror att det handlar om glapp ändå, problemet(för mig) dyker oftast upp med TC(original).

/Hasse

annamelie skrev:
Om jag ändrar över till C läge och sedan tillbaka till S så funkar den som vanligt igen.
MVH Anna
Jag undrar om du inte råkat komma åt och ställt fokuseringsreglaget på M - eller på "ryggen" mellan S och M..? När du sen går ner till C och tillbaka, hamnar reglaget i S-läget..? Och allt funkar igen.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Nej det tror jag inte, det har dessutom börjat hända mer och mer ofta verkar det som, och det är ju inte så att jag byter läge åsså funkar det inte utan det kan sluta funka medans jag fotar utan att jag rört i ngt..:S

//anna

Jag hade samma problem

Jag hade samma problem med min och var på Nikon 2ggr och då fungerade kameran som den skulle, nu var det nog ett halvår sedan problemet visade sig så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Det var i och för sig bara när jag startade kameran med Tamron gluggen på. Lycka till

Jo jag har åxå märkt den när jag har haft Tamron objektivet på.. Nåväl får väl testa skicka in objektivet, bättre än att bli utan kamera iaf..;)

Tack iaf:)

//anna

ANNONS
Götaplatsens Foto