Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med beskärning hos Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har problem med Crimson och det gäller beskärning. Tänkte kolla om fler upplevt samma sak.

Trots att jag gör bilderna exakt efter dom mått som anges beskärs bilderna ca 2-3 mm runt om. Otroligt irriterande! Denna beskärning syns inte på förhandsvisningen när man laddat upp bilderna.

Har ringt, men fick bara till svar att min fråga var för avancerad, trots att jag pratade med den person som arbetade vid den aktuella maskinen. Blev hänvisad att maila istället, men har trots att jag mailat två gånger inte fått något svar. Börjar bli ganska sur faktiskt!

Jag hämtade mina bilder på fuji efter framkallning idag och där är det exakt samma problem. Detta fast jag till och med fick personalens hjälp att ställa in att den inte skulle beskära utan möjligtvis fylla upp med vitt runt om så fattas det 1-2 mm runt om.
Förmodligen funkar maskinerna så att de förstorar lite, lite grann för att inte få en vit kant runt.
Mina framkallade 11x15 är nämligen lite, lite större än mina utskrivna 11x15. På utskrifterna får jag dock med hela bilden men inte på de framkallade. Inte tillräckligt exakta maskiner alltså!

Bosse Biceps skrev:
Jag hämtade mina bilder på fuji efter framkallning idag och där är det exakt samma problem. Detta fast jag till och med fick personalens hjälp att ställa in att den inte skulle beskära utan möjligtvis fylla upp med vitt runt om så fattas det 1-2 mm runt om.
Förmodligen funkar maskinerna så att de förstorar lite, lite grann för att inte få en vit kant runt.
Mina framkallade 11x15 är nämligen lite, lite större än mina utskrivna 11x15. På utskrifterna får jag dock med hela bilden men inte på de framkallade. Inte tillräckligt exakta maskiner alltså!

Om det nu är så skall man väl upplysa om det! Ska stå klart och tydligt att det sker en viss beskärning trots att man gör den i exakt rätt storlek.

Men ja undrar om det kan vara det som är orsaken i mitt fall, i så fall kan man ju tycka att personalen som jobbar med maskinerna ska veta om det?!

Vid Crimson så stämmer inte måtten med centimetrena, utan det står inom parantes i millimeter. Till exempels är 15 cm det samma som 152 mm...

Därför väljer jag alltid 'fyll ut pappret'.

Antog att du använde 'Pro', på 'Prefix' kan du få det som du vill ha det och 'Express' vet jag ingenting om!

Hälsningar, Thorsten

t_mauritsen skrev:
Vid Crimson så stämmer inte måtten med centimetrena, utan det står inom parantes i millimeter. Till exempels är 15 cm det samma som 152 mm...

Därför väljer jag alltid 'fyll ut pappret'.

Antog att du använde 'Pro', på 'Prefix' kan du få det som du vill ha det och 'Express' vet jag ingenting om!

Hälsningar, Thorsten

Tack för svaret, men det vet jag om och jag gör alltså bilderna exakt efter pappersstorleken.

Har nu fått svar från Crimson.

Maskinerna klarar inte mm precision, därför sker en beskärning för att inte riskera att få vita kanter. Har dock påtalat det märkliga i att man som kund ska kunna veta det utan information om det.

Hej

Intressant att du tar upp detta.

Jag skulle beställa julkort i formatet 20 x 10 och gjorde då en bild i förhållandet 2:1. När jag laddade upp den till Crimson så såg jag att resultatet blev olika om man valde anpassa till sida eller beskär. Det borde det ju inte bli om proportionen är korrekt.

Jag mailade då Crimson och fick svar av Håkan Holmberg sent en fredagkväll, och vi hade sedan lite mailväxling under helgen. Han gjorde då några korrigeringar av deras maskin och webbapplikationen och det såg bättre ut på weben. En stor eloge för super bra service och tillmötesgående!!

Jag skickade in min beställning men när jag fick tillbak bilderna var det fortfarande inte 100% rätt. Jag har skickat ett brev med exempel på mina egan utskrifter och deras och bett om ett svar efter julstöket, tror de kan vara ganska stressade så här års...

Om jag förstår rätt så är deras maskin/papper för dessa kort 4 tum breda och så kan de ställa in var den skall skära. Jag förstår att precisionen inte kan bli exakt men det borde inte ge så pass synliga avvikelser.

I mitt fall innehöll bilen ett montage med lite rutor som gjorde att felet blev tydligt, hade det varit en "vanlig" bild hade jag nog aldrig upptäckt avvikelsen.

Skall bli intressant att se deras svar, det borde ju gå at få till det.

Men kanske det bästa är att skriva ut i egen regi så man har 100% koll (dock inte så skoj när man skall ha många av samma bild).

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto