Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaJoh

Medlem
Hej!

Jag har ganska nyligen köpt en blixt till min canon eos 50D. Det är ett begagnat 430 EX.

När jag kör allt på automatik så blir alla bilderna nästan svarta och kör jag på manuellt och försöker ställa in ljusstyrkan så blir alla bilder i princip helt vita.

Kan det vara fel på blixten eller är det jag som gör nåt konstigt?

Tacksam för tips.

mvh
Anna

Exponeringslampan

Just det, det står i manualen att det ska lysa en grön exponeringslampa efter att man tagit bilden. Den har jag aldrig sett lysa.

Mvh
Anna

Just det, det står i manualen att det ska lysa en grön exponeringslampa efter att man tagit bilden. Den har jag aldrig sett lysa.

Mvh
Anna
Den lampan indikerar att bilden har blivit korrekt exponerad, vilket dom uppenbarligen inte blir.

Har du nollat alla blixtinställningar? När du skriver helautomatisk, menar du grön ruta/P-läget och TTL för blixten då?

Ja, precis, grön ruta eller P och TTL på blixten. Jag har försökt köra på manuell också och satte blixten på lägsta styrka. Ändå blev bilderna extremt överexponerade.

När jag kör med automatiken blir det helt underexponerade :(

Kollade precis blixinställningarna på kameran och det verkar inte vara nåt konstigt med dem.

Ja, precis, grön ruta eller P och TTL på blixten. Jag har försökt köra på manuell också och satte blixten på lägsta styrka. Ändå blev bilderna extremt överexponerade.

När jag kör med automatiken blir det helt underexponerade :(

Kollade precis blixinställningarna på kameran och det verkar inte vara nåt konstigt med dem.

När du fotar manuellt, har du blixten eller kameran eller båda i manuellt läge? Det som spelar roll är blixtens ledtal, avståndet och bländaren. De förhåller sig så att ledtal/avstånd=bländare. Så med din blixt, som borde ha ledtal 43, och motivet 5 meter från kameran ska du ha bländare 8. Då borde bilderna bli rätt exponerade.

Med automatiken, fotar du med "bara" TTL? Både kamera och blixt klarar väl E-TTL vilket borde ge bättre exponering.

/Jonas

Kan vara dags att byta batterier. Är det trots det färska batterier i blixten måste nog felet sökas kring blixtens laddning från batterierna.

(Är det kondensator det heter den grej som drar kraft från batterierna för att sedan ladda ur när bilden tas? Kan vara där det mankerar.)

Snackar kameran med blixten? Nu är jag inte så bra på blixtar i allmänhet, men i autoläget brukar det sällan krångla. Undrar om mina råd är till nytta?

På min blixt finns ett läge som verkligen heter auto. Därefter kan man välja nån special-ttl eftersom båda är av samma märke, och sen ttl och sen manuellt. I grönt läge på kameran, och auto på blixten borde det funka. På min kamera brukar tex blixtens display ändra zoom när jag ändrar zoomen på kameran. Gör den det på din kamera? Batterierna tror jag inte på , du brukar det inte blixtra alls, eller ta mycket lång tid innan blixten är klar för att blixtra.

Jag tror det är lite dumt att börja mixtra med manuella lägen om inte automatiken funkar. Du lär förr eller senare hitta ett manuellt läge som ger skaplig exponering, men det är enligt min humla inte så det skall funka, om du tvingas välja manuella inställningar som är helt uppåt väggarna för att få rätt exponering. Det lär bli rätt svårfotograferat då.

Vad tycker manualen?

Kolla att din blixt inte står i läge "SLAVE" (omkopplare vid blixtfoten).
Kolla att den står i läge ETTL.
Kolla att blixtexponeringskompensationen står på +/- 0.

Ställ kameran i M, 1/125s, f/8, ISO 100. Peka blixten rakt fram och ta en bild på något i ett normalstort rum.
Blir den inte rimligt exponerad är det något som är tokigt med dina grejor.

Vanligaste anledningen till konstigheter är kontaktproblem mellan blixt och kamera. Städa kontakterna med ett suddgummi, blås bort fnusslet och försök igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto