Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med blixtsynk vid andra ridån, eos 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Idag satt jag o pillade med min kamera för att ställa in blixtsynk på andra ridån. Men jag får då blixt på både första OCH andra ridån. Jag trodde att blixten enbart ska "lösa ut" precis innan slutaren går igen.

Det jag undrar är om det är nåt tokigt med just min kamera eller om det är så det ska vara?!

Ett förtydligande. Det är på kamerans egen blixt.

Påverkar den första blixten bilden? Det borde ju vara rätt enkelt att kolla på en digitalkamera.

Jag skulle gissa att den första blixten du ser är ETTL-systemets "mätblixt". Den fyras av innan spegeln fällts upp (och innan slutaren öppnats) och ska alltså inte påverka bilden, utan bara ge mätsystemet en möjlighet att mäta ljuset.

Ja så kan det ju vara.. men det är banne mig inte lång tid i förväg i så fall. Det är ju inte som "röda ögon"blixten direkt. Det känns som att den slår till i samma sekund som jag trycker ner avtryckaren. Men om det påverkar bilden är ju svårt att veta. Jag måste testfota det mer för att kunna säga säkert. Då jag provade var det iofs ljust och någon "test" för att mäta borde inte krävas. Men det kanske sker så automatiskt.

bune skrev:
Men om det påverkar bilden är ju svårt att veta. Jag måste testfota det mer för att kunna säga säkert.

Testfota isåfall ett rörligt motiv i mörker så du får en lite längre slutartid. Då ser du om blixten fryst motivet en gång i slutet av rörelsen, som den ska på andra ridån - eller två gånger. Men det senare tror jag inte på. Det verkar snarare vara som redan påpekats - en mätblixt för ttl-mätningen.

Lite sent svar

Ett par veckor för sent svar men ändå, nån annan kanske är nyfiken. Texten nedan är taget från manuallen till min 350D.

"When 2nd-curtain sync is used, a preflash will be fired for flash metering control right after you press the shutter button completely. Remember that the main flash will fire right before the shutter closes."

ANNONS
Götaplatsens Foto