Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon 1Ds MKII

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Har nyss skaffat en 1Ds MKII till jobbet och har lite frågor.

Kör CS2 och har laddat ner nyaste RAW-pluginen.

Har lite problem med mina Raw-filer.

1. När jag kopplar in kameran så prorammet "camera window" igång i nedre högra hörnet, klickar ja på ikonen så får jag svaret att en annan applikation använder programmet?

2. Jag har installerat twain-drivisar för kameran och om jag provar att importera via twain så får jag upp min kamera.

Nu kommer problemen dock.

Jag ser inte mina Raw-filer!
a
Gjorde nyss ett test, tog 4 bilder:

RAW, L, RAW+L, RAW+S

De bilder jag ser i fönstret är tre jpg filer, L + L + S.

Använder jag bridge och tittar direkt i kameran så får jag upp hundratals filer, alla flipprandes.

bridgehm0.jpg

Tittar jag direkt i kameran med utforskaren så ser jag sex st filer.

utforskarenrm5.jpg

Den första bilden är på 14 MB, detta är troligen min RAW-fil när enbart fotade med RAW.

Sedan följer L -jpg filen, och därefter 2 st dubletter med samma filstorlek och L i upplösning och sedan 2 med upplösning S.

När jag kopierar filerna från kameran till min dator så får den stora filen .CR2 format och resten .jpg

Verkar som sagt att den ej sparar en RAW-fil när jag kör lägen som RAW+L och RAW+S.
Kör jag enbart RAW så verkar det fungera...

vad är det korrekta arbetssättet?
Kopiera över alla filer från kameran via utforskaren och sedan börja redigera?

Finns det en factory reset för kameran?
den är beggad, så den tidigare ägaren har kanske gjort massor med inställningar?

Tittar jag direkt i kameran så ser jag totalt 4 bilder.

MvH Patrik

Senast ändrad:
det vanliga är väl att man har/köper/använder kortläsare istället och skippar det struliga kamera twain-gränssnittet som hanterar raw annorlunda med vissa program.

Nytt test!

Tar 3 bilder med RAW, 3 bilder med enbart L

Ser 3 bilder i kameran, importerar via twain till photoshop, ser 3 bilder i preview, och endast de 3 jpg filerna laddas ner.

I utforskaren om jag tittar på kameran så ser jag 6 filer utan nån filändelse, kopierar jag över alla till datorn så får jag 3 st CR2 filer och 3 jpg filer.

Nytt test!

Formaterar kortet, tar en bild med RAW+S
I photoshop kan jag importera en bild, vilken är JPG filen i låg upplösning.

I utforskaren har jag två filer.
Båda på 1.7MB, den ena en JPEG-fil, den andra okänd.

Kopierar över båda till datorn och får då två st JPG-filer, låupplösta.

nutte skrev:
det vanliga är väl att man har/köper/använder kortläsare istället och skippar det struliga kamera twain-gränssnittet som hanterar raw annorlunda med vissa program.

OK, har en kortläsare här på jobbet...
Ska testa det!

Mvh P

Har ingen 1Ds2 men på en del kameror kan man ställa usb som masslagring eller nåt annat via menyn men kortläsare är ju enklast såvida man inte skjuter tethered (kopplat med sladd) så att bilderna ska lagras direkt till datorn etc.

Tryckte in minneskortet i en kortläsare istället, och nu såg det mkt bättre ut!

Hade Raw-filer + tillhörande JPG fil, och enbart Raw filer där jag bara plåtat Raw.

Problem solved tror jag :)

ANNONS
Götaplatsens Foto