Annons

problem med canon A1

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
idag när jag skulle plåta med min canon a1 stog det EEEEEEE EEE på displayen, i handboken står det att man åtgärdar problemet genom att trycka in dubbelexponeringsknappen och vrida fram. det fungerade ibland efter att ha gjort så en gång, ibland behövde jag göra så 4-6 ggr innan det försvann. jag kunde bara ta en ruta innan error meddelandet kom upp.

VARFÖR BLEV DET SÅ?

det har hänt tidigare, men då bara en gång, sedan har problemet upphört...

vad skall man göra för att det inte skall bli så?

På min A1:a så uppstår det problemet när man bländar ner objektivet och sen använder skärpedjupskontrollen. Om man sen vrider tillbaka bländarringen utan att trycka av, då står det EEEEEE i displayen.. Tror det är så i alla fall.
Då brukar jag ta av objektivet och trycka tillbaka armen som sitter i underkant nära bajonettringen så försvinner EEEEEEE i displayen.
Jag skulle också vilja veta lite mer om detta.. :)

för mig hände detta utan att jag tryckt in skärpedjupskontrollen och jag körde på P med bländarautomatik...

jag har också prövat att ta av optiken det brukar funka... men idag fanns det inte tid för detta, jag har även bytt batteri, då slutade det för ett tag.....

tack magnus, men jag har redan läst i manualen och fattar inte mer för det... den höll inte på så här tidigare... den krånglar inte när jag sätter på mitt 50 mm objektiv, bara när mitt 28mm är på...

fattar inte mycket...

Fenomenet uppstår mycket riktigt som Mats säger när man använt nedbländad mätning och vrider tillbaka bländarringen till "A" utan att ha exponerat den filmruta som ligger på tur.

Det här finns bekrivet på sidan 64 i min svenska bruksanvisning och avhjälps genom att man använder dubbelexponeringsframdragningen. Det finns en viss risk för oavsiktlig dubbelexponering tycker jag mej ha upptäckt fast det inte ska kunna bli det.

Det finns en del andra problem också med att använda nedbländningsknappen och jag kollar hellre skärpedjupet med skalorna på objektivet.

Tänk t.ex alltid på att skärpedjupskontrollen måste vara i normalläge när du byter optik.

Man kan heller inte använda exponeringsautomatik med nedbländad mätning tillsammans med Power Winder A eller motorenhet MA. De kan sitta på kameran men måste vara avslagna.

jag är säker på att jag inte använt nedbländnigsknappen... men bör ju kolla en extra gång...

ANNONS
Götaplatsens Foto