Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med D-80 - svarta hörn

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte min D-80 för några månader sedan. Är en novis på området men skall förklara så gott jag kan.
I vissa situationer får jag något av det högra alternativt vänstra hörnet i svart. Detta oavsett om jag kör stående eller liggande. Har kikat på några av bilderna för att se om jag kan utröna i vilka situationer det uppstår, men finner ingen nämnare. Skulle ev vara på kort brännvidd och med blixt som jag upplever problemet uppstår i.
Har en D-80 med kit-glugg (18-135) och motljusskydd. Fingrar osv naturligtvis inte i vägen. Min sambo påstår också att det svarta hörnet syns i sökaren innan bilden skjuts så det borde eliminera blixten.

Kanske svårt att ur denna information förstå problemet eller orsaken, men kan tipsa om ett eller annat innan jag kontaktar service?

Kör du med den inbyggda blixten så måste du ta bort motljusskyddet för det skuggar blixten och ger svart i nederkanten.

Tack för svaret.
Använder den interna blixten. Mitt svarta hörn uppstår dock i något av de övre hörnen. Beror det dock på samma orsak?

Var tvungen att gå och testa!:)
Vid 18mm så får du en svart cirkel i mitten nedtill samt svart i nedre hörnen.
Upptill såg jag ingenting.

Nu läste jag ditt inlägg lite bättre.
Du skriver att det svarta hörnet kan ses redan i sökaren och det utesluter ju blixten helt.
Väldigt konstigt!

Daniel_Jonasson skrev:
Min sambo påstår också att det svarta hörnet syns i sökaren innan bilden skjuts så det borde eliminera blixten.
Det låter som om motljusskyddet syns i sökaren. Är det rätt motljusskydd? Sitter det på som det ska? Får du svarta hörn om du tar av det?

återigen. har man inte monterat motljusskyddet rätt så kan det synas i sökaren och därmed på bilderna.. Har själv råkat ut för detta vid något tillfälle.

Min fru påstod att hon såg det svarta hörnet redan i sökaren. Själv har jag inte reflekterat på det konstigt nog. Problemet har bara uppstått i enstaka situationer vid vissa motiv. Kan bränna av fyra fem bilder i följd på ett motiv och erhålla problemet för att sedan försvinna på andra motiv (och som har samma brännvidd och med blixt).
Motljusskyddet är orginal till kittet och borde rimligtvis vara anpassat. Motljusskyddet sitter på hela tiden.
Skall ikväll, när kameran är tillgänglig, försöka se om jag kan återskapa problemet samt kika närmare i Lightroom om jag finner en gemensam nämnare på bilderna. Måste också dubbelkolla sådan att jag monterat motsljusskyddet ordentligt :)

Testa med att se om det mörka syns i sökaren utan motljusskyddet.
På vis kan man ju utesluta det utifall det mörka syns ändå.

D Nilsson skrev:
återigen. har man inte monterat motljusskyddet rätt så kan det synas i sökaren och därmed på bilderna.. Har själv råkat ut för detta vid något tillfälle.

Kan man montera ett motljusskydd fel?
Har det med hur "vingarna" hamnar i relation till gluggen då eller?

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Kan man montera ett motljusskydd fel?
Har det med hur "vingarna" hamnar i relation till gluggen då eller?

Japp, precis så.

Det här hände mig på några bilder när jag var novis och just köpt D80 + 18-135. Jag hade inte dragit fast motljusskyddet hela vägen så det klickade fast, utan bara tills det tog stopp (utan att klicka alltså). Då sitter det löst och kan rotera fritt och då händer det att delar av det kan synas i hörnen på bilderna. Det låter som en rimlig förklaring om du också kunde se det svarta i sökaren.

gsol skrev:
Japp, precis så.

Det här hände mig på några bilder när jag var novis och just köpt D80 + 18-135. Jag hade inte dragit fast motljusskyddet hela vägen så det klickade fast, utan bara tills det tog stopp (utan att klicka alltså). Då sitter det löst och kan rotera fritt och då händer det att delar av det kan synas i hörnen på bilderna. Det låter som en rimlig förklaring om du också kunde se det svarta i sökaren.

Aha , det låter som det tom kunde vara lösningen på problemet här i strängen!

Om det är motljusskyddet så borde hörnen dessutom bli mörkare/tydligare då du fokuserar på närmare avstånd och/eller använder mindre bländaröppning (större tal).
Detta förklarar isåfall varför det bara märks ibland.

Blev en sen kväll på jobbet igår så några större undersökningar hann inte ske. Det lilla jag hann testa var hurvida de svarta hörnen framträdde när motljusskyddet inte satt i läge. Först när den satt 90 grader fel framstod hörneffekten. Om motljusskyddet satt fel tidigare så tvivlar jag på att det suttit så löst och fel. Ska testa vidare ikväll med olika bländare mm.

Haft lite fullt upp på sistone. Sprang på problemet igår igen. Motljusskyddet har jag tagit bort så den som orsak är eliminerat. Mycket riktigt såg jag det svarta hörnet direkt i sökaren men försvann så snart jag ökade brännvidden. Kommer att lämna in kameran till Nikon.

ANNONS
Götaplatsens Foto