Annons

Problem med D3100 - går ibland att fokusera men inte ta kort!

Produkter
(logga in för att koppla)

hlofkvist

Ny medlem
Hej!
Jag har de senaste dagarna fått ett bekymrade problem med min Nikon D3100 med tillhörande Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR objektiv. Det som händer är att kameran fokuserar, jag hör fokuseringsljudet som vanligt samt cirkeln i vänstra hörnet i sökaren dyker upp men kameran vägrar att ta kortet; det händer ingenting när jag trycker ner avtryckaren hela vägen. Det spelar ingen roll hur många fokuspunkter som kameran hittar eller vilka inställningar jag har (jag har testat alla möjliga kombinationer med typ av AF etc), det står stilla.
Detta verkar hända på måfå, ibland får jag fokusera om 3-6 gånger innan kameran väljer att ta ett kort. Att starta om kameran verkar göra att problemet försvinner men det kan dyka upp igen snart efter. Det handlar alltså inte om att kameran är ur fokus; jag har testat med exakt samma motiv med stativ och detta problem uppstår fortfarande.
Detta kan vara oerhört irriterande när det handlar om sekunder för att få den perfekta bilden.
Ifall jag ändrar till manuell fokus fungerar det utan problem.

Från vad jag läst på Internet (verkar inte vara ett vanligt problem; jag hittade endast tre frågeställningar kring detta). Man har föreslagit att a) testa olika inställningar, återställa kameran etc b) ta bort och sätta fast objektivet igen c) lämna in kameran på support. Jag har testat a samt b utan framgång vilket lämnar alternativ c.

Har någon upplevt samma sak med sin D3100? Förslag på vad som kan vara problemet och en möjlig lösning?
 
I vilka situationer uppstår problemet? I dåligt ljus? På väldigt korta avstånd?
Jag upplever samma problem på min D5100 ibland, men bara när jag har mellanring eller telekonverter monterad.
 
Du kan prova att rengöra kontakterna på objektivet och på kameran litet försiktigt med apoteksprit på en tops. Nästa sak är att ställa in kameran så att den tar bilden även om motivet inte är i fokus. Så har jag alltid kört och upplever det verkligen inte som ett problem att den tar en bild även om det blir oskarpt, man lär sig snabbt att vänta med att trycka av. Om du har något fel på kameran eller objektivet löser det ju inte ditt problem men då får du dina bilder även om det går undan. /Frode
 
Tackar för svaren! Detta problem uppstår i alla olika situationer jag testat hittills (med bra ljus, dåligt ljus, utomhus samt inomhus) i allt från 18mm till 108mm med objektivet.
Som sagt har jag testat med alla möjliga olika inställningar och detta händer även med Shutter-priority.
Som det ser ut nu får jag lämna in sakerna till Nikon så får vi se vad de har att säga; bäst att passa på medan garantin fortfarande gäller.

Jag hittade en tråd om detta fenomen där man beskriver exakt samma problem; den kan hittas här: http://forums.dpreview.com/forums/thread/3137872
 
Tackar för svaren! Detta problem uppstår i alla olika situationer jag testat hittills (med bra ljus, dåligt ljus, utomhus samt inomhus) i allt från 18mm till 108mm med objektivet.
Som sagt har jag testat med alla möjliga olika inställningar och detta händer även med Shutter-priority.
Som det ser ut nu får jag lämna in sakerna till Nikon så får vi se vad de har att säga; bäst att passa på medan garantin fortfarande gäller.

Jag hittade en tråd om detta fenomen där man beskriver exakt samma problem; den kan hittas här: http://forums.dpreview.com/forums/thread/3137872

Har du provat.

Att trycka två gånger på <i> nere i vänstra hörnet, stega upp med den gula markören till AF-S. + spotmätning.

(Kolla även så att du inte ställt in AE-L,AF-L knappen konstigt i menyn)
 
ANNONS