Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med D90

Produkter
(logga in för att koppla)

nikonfalken

Avslutat medlemskap
Hej,

Undrar om något upplevt samma problem som jag har med min D90 nu, och eventuellt har tips på hur jag kan åtgärda det.

Mitt problem är att endast det manuella programmet fungerar. Inga av de andra fungerar, kameran kan inte fokusera och ingen bild blir tagen.

Har Nikon 1.8 50mm objektiv.

Tack på förhand.

Hej,

Undrar om något upplevt samma problem som jag har med min D90 nu, och eventuellt har tips på hur jag kan åtgärda det.

Mitt problem är att endast det manuella programmet fungerar. Inga av de andra fungerar, kameran kan inte fokusera och ingen bild blir tagen.

Har Nikon 1.8 50mm objektiv.

Tack på förhand.

Vad har Du för objektiv på?

Det låter tyvärr som ett fall för verkstan, men inna du gör det, gör en fabrikreset och torka av objektivkontakterna.

Per.

Kan ju faktiskt vara objektivet, testa med ett annat! För det är väl symptomen man får när man använder manuella objektiv?

Kan ju faktiskt vara objektivet, testa med ett annat! För det är väl symptomen man får när man använder manuella objektiv?

Jovisst är det så! Jag provade nyss ett manuellt objektiv på min D90 och då får man symptomen som frågaren redgör för! Jag håller alltså med, prova ett anat objektiv! Det kan vara kontakterna som är smutsiga.

Per.

Jag har ingen kamera framför mig just nu, men här är några saker du bör kontrollera;

Nu vet jag inte vilket 50/1.8 du har, men om det är ett objektiv som har bländarring så ska bländaren låsas i automatläget (f22 - orange färg).

Vissa objektiv kan ställas om mellan auto focus och manuell focus med en A/M-omkopplare och även kamerahuset har en sån omkopplare. Kolla att båda dessa står rätt!

Är det ett AI eller AI-S 50/1,8 eller ett AF? Med de förra fungerar tyvärr endast helmanuell exponering (med D90 det vill säga). AF-versionen borde funka utmärkt.

Senast ändrad:
Löst!

Hej,

Tack för alla tips. Problemet är nu löst.

Gjorde factory reset, "tvättade" kontakterna...ingen skillnad. Men när jag låste upp bländaren och sedan låste den den igen så fungerade allt som vanligt igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto