Annons

Problem med EOS Utility

Produkter
(logga in för att koppla)

vojma

Aktiv medlem
När jag kopplar kameran (EOS 450D) via USB-kabeln till datorn så startar EOS-Utility automatiskt.

Problemet är att det är bara det nedersta alternativet (Monitor Folder) som går att klicka på. De tre översta är nedtonade. Detta händer 9 ggr av 10.

Oftast börjar det fungera om jag stänger programmet och startar det "manuellt" via Start-menyn. Ibland får jag göra det ett par gånger. Jag har provat att vänta, ibland upp till 30 minuter, på att programmet ska "hitta" alla alternativ men utan lycka. Vad är det som är fel?
 
När jag kopplar kameran (EOS 450D) via USB-kabeln till datorn så startar EOS-Utility automatiskt.

Problemet är att det är bara det nedersta alternativet (Monitor Folder) som går att klicka på. De tre översta är nedtonade. Detta händer 9 ggr av 10.

Oftast börjar det fungera om jag stänger programmet och startar det "manuellt" via Start-menyn. Ibland får jag göra det ett par gånger. Jag har provat att vänta, ibland upp till 30 minuter, på att programmet ska "hitta" alla alternativ men utan lycka. Vad är det som är fel?

Eos utility har varit otroligt buggigt men har blivit bättre med de senaste uppdateringarna, gå in på Canons hemsida och tanka hem den senaste versionen. Min blev mycket stabilare efter uppdateringen.

Lycka till
Nikolaj
 
Eos utility har varit otroligt buggigt...

Va, har det? Jag är inne på min fjärde digitala Canon-kamera och har använt EOS Utility till dem i flera år på olika datorer och aldrig upplevt att det varit buggigt. Har jag missat nåt? Jag har i och för sig alltid haft senast tillgängliga version av programvaran...
 
När jag kopplar kameran (EOS 450D) via USB-kabeln till datorn så startar EOS-Utility automatiskt.

Problemet är att det är bara det nedersta alternativet (Monitor Folder) som går att klicka på. De tre översta är nedtonade. Detta händer 9 ggr av 10.

Oftast börjar det fungera om jag stänger programmet och startar det "manuellt" via Start-menyn. Ibland får jag göra det ett par gånger. Jag har provat att vänta, ibland upp till 30 minuter, på att programmet ska "hitta" alla alternativ men utan lycka. Vad är det som är fel?

Upplevt samma sak själv. Händer speciellt om jag tankat ned från min ena Canon kamera och sedan skall tanka ner från nästa.
Eos Utility verkar skakigt. Använder numera bara Lightroom och har avinstallerat EOS Utility eftersom det inte tillför något och dessutom krånglar.
Tycker kameratillverkarna kunde hålla sig till hårdvaran och strunta i att fippla med mjukvaruprogram som ändå bara är halvmesyrer. Sänk priset så kan vi köpa riktiga program för pengarna vi nu får betala för medskickade halvtaskiga program.
 
Va, har det? Jag är inne på min fjärde digitala Canon-kamera och har använt EOS Utility till dem i flera år på olika datorer och aldrig upplevt att det varit buggigt. Har jag missat nåt? Jag har i och för sig alltid haft senast tillgängliga version av programvaran...

Jag har iofs bara använt remote funktionen som har haft stora problem när man kör den med liveview på och använder datorn som "sökare". Men med senaste uppdateringen har Eos utility funkat klockrent med Eos1 Ds mk 3.
För all övrig bildhantering använder jag LR och PS4.

N
 
ANNONS