Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med för ljusa bilder i Camera Raw.

Produkter
(logga in för att koppla)

reisborg

Aktiv medlem
Använder ACR för första gången och har fått problem.

Jag tar mitt foto, kollar histogrammet som ser bra ut. Bilden är exponerad åt höger, men inte så mycket att den bränner ut.

När jag sedan öppnar bilden i ACR, med Auto Settings avstängd, är bilden plötsligt ljusare, och en eller flera kanaler kan klippa.

Vad beror dett på? Kameran i fråga är en EOS-1 Ds MII, och när jag öppnar bilden med den medföljande EOS viewer utility ser bilden och histogrammet ut precis som på kamerans display.

Varför blir bilden ljusare i ACR, och vilken bild är den "riktiga"? Har kanalerna klippt, eller är det bara ACR som får det att verka så?

Det låter som om Camera Raw:s standardvärden inte riktigt passar din bilder, slå på auto för exponering så får du en hint om ett lämpligare värde. Det är helt normalt med variationer mellan -1 och +1.

Att det skiljer sig så mycket från andra program beror på hur Camera Raw tolkar rådatat, den försöker få fram mer information ur högdagrarna där en kanal är klippt än vad som är brukligt.

Med auto för skuggor påslaget också så har du ett slags autonivåer som utnyttjar rådatat maximalt.

Canons egen programvara är gjord för att efterlikna jpeg direkt ur kameran, och därmed förhandsvisningsbilden i kameran (som sker från en inbäddad jpegbild).

/Daniel

reisborg skrev:
Men man måste väl kunna lita på histogrammet som kameran visar, huruvida en kanal har klippt eller inte?
Klart du skal lite på kamrans histogram. Du skal oxå lita på histogrammet i Camera Raw. Men om grunninställningar / autolevels ändrer bilden vid öppning i PS, är det ju enn annan bild du ser.
Har du testat andra RAW-convertere? Eller forsökt ta bort automatiken i CR. (Räknar med att det är möjlig) Jag har 20D och kör RawShooterPro. Jag öppnar i ett läge som är As Shot. Detta stämmer helt överens med vad kamran visar.
mvh Erik J

Ja, problemet är ju att när automatiken i ACR är avslagen så stämmer bilden/histogrammet ändå inte överrens med kamerans.

Finns det ett As Shot läge i ACR?

Jag har tidigare/privat använt RawShooter Pro som är ett utmärkt program, men det här är för jobbet och jag ska använda ACR.

I know nothing....

reisborg skrev:

...om ACR, men det borde vel det. Normalt skal du kunna plassera alla reglage på 0 och lagra denne innställning som default. Men det måsste vel dyka upp nån ACR-snubbe som kann bekräfta detta.
mvh Erik J

reisborg skrev:
Nej det finns inget "as shot" läge i ACR, programmet gör alltid sin egen tolkning av rådatat. Att köra med standardvärdena ger bara Adobes uppfattning om hur en normal bild skall behandlas, standardvärdena går dessutom att ändra till vad du själv anser vara lämpligast.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto