Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med IS-funktionen!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Har problem med IS-funktionen på mitt EF-s 17-55/2,8 IS där bilden blir otroligt skakig vid brännvidder längre än ca. 35-40mm med IS påslagen! Ibland (mycket sällan) funkar det utan problem oftast inte!

Om jag fokuserar (trycker ner avtryckaren halvvägs) är bilden stabil mellan 17-35/40mm men vid en viss brännvidd (som jag inte noterat exakt) börjar IS-funktionen bli väldigt nervös.

Jag har prövat med AI Focus / AI Servo men samma sak sker oavsett AF-metod. Har testat med annat objektiv med IS (70-200/2,8 IS) och det funkar klockrent, inga problem där.

Tappade objektivet, måste ha kommit åt frigöringsknappen, för över 1 år sedan. Har använt det utan problem vid oändligt med tillfällen efter det ua. Hade på motljusskyddet då som alltid och det landade på just motljusskyddet som dämpade en hel del men samtidigt fick det att studsa vidare. Jag lyckades också dämpa fallet, innan markkontakt, med foten (som man plcockar ner en fotboll) så det fria fallet blev till ett minimum. Det viktiga är dock att det funkat felfritt i bra mycket mer än 12 mån och säkerligen 15-20 000 exponeringar!

Någon som haft liknande problem och kan/vill delge erfarenhet från det?

Mvh!
// Niklas

Jag har problem med IS på mitt Canon 300/4 IS. Där kan man ibland se att IS tar ett riktigt skutt. Speciellt efter man låtit det stoppa och startar upp det strax efter.
Till sist hänger sig kameran och visar felkod 00. Vrider man av objektivet och drar fast det igen så fungerar det igen. Hade samma problem på båda mina kameror.
Jag kom fram till att det hade med kontakterna mellan kamera och objektiv att göra.
Tog till det gamla knepet att använda radergummi för att göra ren kontakterna. Det fungerar nu utan större problem även om IS kan ta ett skutt ibland.
Kanske har dina problem med ett tappat objektiv inte ett dugg med detta att göra men att göra ren kontakterna kostar å andra sidan inte ett dugg.

Jag har problem med IS på mitt Canon 300/4 IS. Där kan man ibland se att IS tar ett riktigt skutt. Speciellt efter man låtit det stoppa och startar upp det strax efter.
Till sist hänger sig kameran och visar felkod 00. Vrider man av objektivet och drar fast det igen så fungerar det igen. Hade samma problem på båda mina kameror.
Jag kom fram till att det hade med kontakterna mellan kamera och objektiv att göra.
Tog till det gamla knepet att använda radergummi för att göra ren kontakterna. Det fungerar nu utan större problem även om IS kan ta ett skutt ibland.
Kanske har dina problem med ett tappat objektiv inte ett dugg med detta att göra men att göra ren kontakterna kostar å andra sidan inte ett dugg.

Tanken slog mig härom dagen att testa göra rent kontakterna men tankspriddheten slog till och det föll i glömska! :) Självklart skall jag testa med detta först!

Ringde för övrigt RSS Canon nyss och fick tips på antingen "Flexen" (hmm, jag är tekniker i grunden men är inte alls med på vad som menas fick dock förklaringen att det var en sorts kontakt) där det kanske är glapp i samband med att man vride rpå zoomringen. ELLER IS-enheten som är kass!

Billigast först att göra rent kontakterna och pröva! Tack för tipset (som fick mig tillbaks på spåret)!

Mvh!
// Niklas

Flexen är förmodligen bandkabeln som förbinder styrelektroniken med själva IS enheten, på bilden syns två flexar(?) för anslutning av bländare och fokus. Du lossar flexen genom att lyfta det gröna låset i kabeländen, ibland används en annan kontakt där flexen helt enkelt pressas in i kontakten. I bägge fallen kan det vara idé att lossa på flexen och skrapa lite på kontaktytorna för att bli av med eventuell oxid, så fungerar det förhoppningsvis sedan. Hjälper inte detta kan det vara brott på flexen, eller i anslutningen i andra änden (brukar vara lödd). Eller så är det helt enkelt ett mekaniskt fel på själva IS enheten, det var ett inte helt ovanligt fel på 28-135:an.

Bilagor

• EF28-80USM-2764.jpg
    EF28-80USM-2764.jpg
    35.9 KB · Visningar: 266
Flexen är förmodligen bandkabeln som förbinder styrelektroniken med själva IS enheten, på bilden syns två flexar(?) för anslutning av bländare och fokus. Du lossar flexen genom att lyfta det gröna låset i kabeländen, ibland används en annan kontakt där flexen helt enkelt pressas in i kontakten. I bägge fallen kan det vara idé att lossa på flexen och skrapa lite på kontaktytorna för att bli av med eventuell oxid, så fungerar det förhoppningsvis sedan. Hjälper inte detta kan det vara brott på flexen, eller i anslutningen i andra änden (brukar vara lödd). Eller så är det helt enkelt ett mekaniskt fel på själva IS enheten, det var ett inte helt ovanligt fel på 28-135:an.

Tack Sara för en bra beskrivning!
I "min värld" dvs. industrivärlden pratar vi om bandkablar som du också nämner. "Flex" var för mig ett nytt begrepp/benämning men skam den som ger sig nu har jag ju lärt mig något nytt! ;-)

När jag var i kontakt med RCC i Mölndal (där jag lyckligtvis bor dessutom) fick jag på en fråga förklarat för mig att även om man bara måste sätta fast flexen bättre och ev. göra rent kontaktytorna så åke rman på en kalibrering av optiken och det är något jag aldrig gjort så även om problemet med felxen är relativt enkelt att åtgärda (om det nu är det som är problemet) så får jag ju en optik som sedan knappast fokuserar rätt. Dessutom har jag aldrig skruvat isär ett objektiv tidigare även om jag skruvat/lagat/pillat på mycket annat i mina dar...hmmm, hur lät det där då? ;-) Tänker dock på allt från verkstadsmaskiner till motorfordon företrädesvis dem på två hjul dock!

Jag putsade lite med suddgummi på kontaktblecken på optiken nu i morse och jag upplevde det till en början som bättre men efter lite latjande fram o tillbaks med zomringen var det lika dant igen. Man ser lite spår från de fjäderbelastade stiften från kamerahuset på optikens kontaktbleck men det ser, med blotta ögat, inte ut som om kontaktytan är bruten dvs. att de har nött igenom översta lagret!

Lutar fn. åt inlämning om ingen komme rpå en annan idé att testa med!?

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto