Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med korrupta JPEG i Vista

Produkter
(logga in för att koppla)

Cousin Joe

Ny medlem
Skaffade ny dator med Vista Premium för 2 dagar sedan. Igår när jag skulle tanka över bilder från kameran upptäckte jag att ca 20% av dem var korrupta.
Dessutom visades en del gamla bilder från den äldre datorn som korrupta men då uppdaterade jag med canons drivrutin och då försvann problemet för de gamla bilderna. Dock kvarstår problemet för alla nya bilder.

Jag har

* Canon 350D
* Nyaste drivrutinen från Canon (Canon Camera USB WIA Driver for Windows Vista 6.0.0)
* JPEG högsta kvalitet (Jag vet... Ska byta till RAW. Har bara inte kommit så långt i mitt liv än)

Är det någon som har råkat på detta eller vet hur man kan lösa det?

Bilagor

• exempel2.jpg
    exempel2.jpg
    12.6 KB · Visningar: 159
Jag har nu även testat att importera filerna med Picasa istället för Canons egen lösning.

Jag får fortfarande fel men de uppträder på andra bilder och på annat sätt... Jag känner starkt att det är en drivrutin som spökar för mig... :(

Vad händer om du använder Windows utforskaren och kopierar över bilderna?

Har du provat med en separat kortläsare? Kostar en hundring eller två och brukar vara mer "generellt".

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto