Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med låst bländare; hasselblad 80 2:8

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte höra efter om det i detta excellenta forum finns någon med erfarenhet av att bländaren fastnat i största läget på Hasselblads kitglubb, dvs 80 2:8:an?

Det låter som det är dax att skicka gluggen till David för lite översyn om ingen har en god ide´til l vad som kan generera felet. När jag vrider bländarratten ändras den bara marginellt de första stegen, sedan händer inget. Resultatet är tyvärr tommar rullar.

Mvh
Bengt

Ajdå, hittar inte så mycket information om slutaren i mina kanaler. Någonting man kan felsöka själv på något vis, kanske se något fysiskt fel på lamellerna eller något? Eller är det bara att buda iväg?

Är ju inte säker på att någon "human factor" varit inblandad; men jag har 3 tomma rullar på nån månad och så satans blind kan jag väl ändå inte vara? ;)

Tack för snabbt svar

Låter slutaren som den ska?
Hör du klicken?

Spänn och aktivera spärren för ridån så att den stannar uppe vid avtryck.
Ställ slutartiden på 1/2 sekund
Rikta kameran mot något ljust.
Tryck av utan bakstycke på kameran och titta bakifrån så att säga.
Ser du ljuset?
Ser du den kantiga irisöppningen?

mvh

Senast ändrad:
ANNONS