Annons

Problem med lilla displayen samt infon i sökaren på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

bylle

Medlem
Tjo!

I förrgår kväll när jag var ut och fotade lite så blev det något galet med den lilla displayen och infon i sökaren på min 20D. Infon visas väldigt väldigt ljust i sökaren och den lilla displayen är också svårtläst och slocknar så fort man trycker på någon knapp.

Misstänkte först batteriproblem så jag laddade det vanliga fullt samt bytte ut backupbatteriet men det gjorde ingen skilnad.

Någon som varit med om detta? Misstänker att jag blir tvungen att skicka in kameran till Canon :(

Låter helt normalt. Ska du kunna se displayen i solljus så måste den vara ljusstark. men du kan ställa ner de i menyerna. Det är också helt rätt att man släcker skärmen med någon av knapparna - du antas ju börja fotografera då.

Läs bruksanvisningen en gång till och plugga in den... :)

Nja, jag kanske uttryckte mig otydligt. Det har alltså skett någon förändring med displayen vid den tidpunkten. Det är precis som om att den får för lite ström eller något liknande. Hade rent spontant kunnat tänka mig att det var en kontrastinställning men jag hittar ingenstans där man kan ändra kontrast på annat än stora LCD-skärmen?

bylle skrev:
Hade rent spontant kunnat tänka mig att det var en kontrastinställning men jag hittar ingenstans där man kan ändra kontrast på annat än stora LCD-skärmen?
Jag har lika dant på min 20:a. Det är å tok för dåligt ljus på informationen i sökaren när solen skiner. Jag har inte heller kunnat hitta i manualen var man fixar just detta.

I mitt fall så finns problemet nu oavsett tid på dygnet eller ljusnivå utomhus.

Skall försöka ta en bild av displayen och se om det blir enklare att förklara.

Här kommer en liten bild som kanske förklarar bättre. Displayen är alltså väldigt ojämn i ljusstyrkan och kommer aldrig tillbaka efter att man tagit en bild.

Titta t.ex. på siffrorna 3.5 och texten ONE SHOT.

Ja det var inte den displayen jag menade utan den inne i sökaren d.v.s. display nr 3. Finns det någon justering på den. Kan inte hitta det i manualen.

Christer1 skrev:
Ja det var inte den displayen jag menade utan den inne i sökaren d.v.s. display nr 3. Finns det någon justering på den. Kan inte hitta det i manualen.

Jepp, har samma fel på den displayen också. Hittar inget i manualen om justering så jag ska undersöka vem som sköter garantirepen på måndag.

Fått samma problem

Jag har precis fått samma problem.

Kan knappt läsa informationen i sökaren eller i lilla displayen under några omständigheter (ibland går det om jag tiltar kameran och tittar snett på displayen).

Jag vet att det är länge sedan du hade problemet, men vad fick du/någon annan för svar från Canon? Vad tror ni det skulle kosta att laga en sådan sak? Garantin är ju borta sedan länge...

ANNONS