Annons

Problem med Nikon AF-S 60 mm vid kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)

dragon

Aktiv medlem
Jag har en Nikon AF-S 60mm makroglugg som verkar bråka med mig.
Vid 0-gradig temperatur så får den problem att använda autofokus.
Problemet verkar vara om objektivet har zoomat in till max-läget. Därefter "fastnar" det, Inga som helst problem att fokusera manuellt.

Är det någon som råkat ut för något liknande?

Jag håller precis på att felsöka och försöka ringa in problemet för att ev skicka objektivet på service.

Jag var med om något liknande fast tvärt om med ett helt annat objektiv en gång, så ta det för vad det är, men mitt AF-S 300/4 vägrade fokusera på mer än ca 20 meters avstånd en gång, det berodde på en lös lins inne i objektivet och var lätt fixat.

Jag tror det behöver service med andra ord, prata med Lasses kameraservice så vet de nog vad som krävs!

Har ett 60 makro, och har inte sett några problem i -15 till 0.

0 grader är ju inte så kallt, funderar mer om det kan vara kondens, tex från hemmet och ut och kanske till bil etc. Kan det vara kontakterna mellan hus och objektiv som spökar, du kan ju prova att torka dessa nästa gång

Tack för era svar.
Det här med kondens kan kanske vara problemet.
Kameran är i ett undervattenshus och jag monterade det kvällen innan inne i lägenheten och nu är det ju 0 grader i vattnet vilket kanske ger problem med kondens. När kameran stått i lägenheten några timmar verkar problemet bara borta.
Ska se till att ta med en fuktuppsugande kudde med i huset nästa gång och se om det går bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto