Annons

problem med Ricoh Kr-10

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens Boström

Aktiv medlem
Har lånat en gammal goding av en vän. första rullen fungerade fint, vid den andra låste sig spegeln i uppfällt läge och filmladdarspaken är helt stum halvvägs. har provat att byta batterier men det hjälper inte. nån som har något tips?

Publicerar detta här eftersom det ändå är pentaxfattning, om det inte gillas får ni ta bort den.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Har hänt mig på vääääldigt många analoga gamla kameror. De går sönder helt enkelt. Dålig service osv.

Dra bara inte för hårt i framdragningsarmen och peta inte på spegeln, då kan du förstöra mekanismen ännu mer.

Det finns ju möjligheten att det bara har hakat upp sig och kanske går att fixa/laga. Tyvärr vet jag inte hur.
 

quarc

Aktiv medlem
Din kompis får nog acceptera att en så gammal kamera kan gå sönder precis när som helst. Om han gillar kameran borde han kunna få tag på en billigt, men kanske inte enkelt (helt enkelt för billig för att folk skall orka sälja dem). Men varför inte köpa ett gammalt analogt pentaxhus istället, brukar vara väldigt billiga.
 

Jens Boström

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Det var tråkigt att höra, hade hoppats på nått enkel knyck. Ägaren var väldigt förstående och kameran var iofs heller inte använd på säkert 5-10 år. De få rullar jag hann ta gav iaf mer smak och en analog 35mm känns som ett trevligt komplement till det digitala. tills jag hittar en ny får jag väl nöja mig med min patent etui från 20-talet som faktiskt fungerar fint :)

kan ni tipsa om bra pentaxmodeller?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Det var tråkigt att höra, hade hoppats på nått enkel knyck. Ägaren var väldigt förstående och kameran var iofs heller inte använd på säkert 5-10 år. De få rullar jag hann ta gav iaf mer smak och en analog 35mm känns som ett trevligt komplement till det digitala. tills jag hittar en ny får jag väl nöja mig med min patent etui från 20-talet som faktiskt fungerar fint :)

kan ni tipsa om bra pentaxmodeller?
Spegeln kan lossna om du trycker lätt,
men inget hudfett på spegeln.

Från 70 talet finns Pentax K1000(manuell), K2, MX.
80 talet har oxå K1000 och LX(som kostar lite mer)(min favorit),
sen kom A serien med programautomatik, bäst
eller mest avacerad är Super A.
På sent 80 tal kom med SF(autofokus) och P serien.
P30 är smidig och SFX(n) är toppmodellen.
På 90 talet kom Z serien med tex Z1 och Z1p(mina favoriter),
Z10 och 20 är lite enklare men bra.
Andra halvan på 90 talet kom MZ serien som är lite kompaktare.
Och K1000 kom i en ny plastigare design.

http://www.bdimitrov.de/kmp/
finns data om alla Pentax kamerorna.
Vivitar, Cosina och Richo mfl hade oxå kameror med K bajonett
på 70-80 talet. Tex Richo XR7 är bra.

På Wikipedia finns en komplett? lista på kameror med K bajonett
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_K_mount#Cameras
 
ANNONS