Annons

Problem med Sandisk Extreme IV

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Behövde ett minneskort idag och tänkte att jag tar det snabbaste/bästa för man kanske köper en ny kamera så småningom. ( ni vet det kommer ju en EOS 40D snart :) )
2 GB kostar 1249:- hos Kjell & Co
Kortet funkar i kameran men min nte i kortläsaren som jag hela tiden använder med mitt Ultra II.
Har ni va´re me´ om de´ förut?

Tack för tipset Peter.

håhåjaja
Tänk vad mycket problem det kan vara med allt digitalt elände.
Nu vet man alltså inte om den egna kortläsaren klara 2GB eller om det möjligen är fel på kortet. Fast det lutar kanske åt kortläsarproblem.

Jag tror jag köper en Instamatic.
Hette den enklaste modellen 100?

Gammal kortläsare var problemet. Inte fel på kortet.

Ok nästa lilla hake är att för att kunna utnyttja max hastighet från ett Extreme IV så behöver man Firewire-anslutning för kortläsaren.
Det har inte jag.
Ny kortläsare behövde jag ju för att kunna använda 2GB-kort och då fastnade jag för Sandisk som skulle klara 20MB/s via USB.
Jaha då räcker det ju med ett Extreme III som max.
Och kan ni tänka er! Jag fick byta trots att förpackningen var bruten.
Ny kortläsare + Extreme III-kort 2GB och 170spänn tillbaka. Tevlig service. Det finns hopp om mänskligheten.

En snabbtest (lagom vetenskaplig) visar f.ö. att c:a 300MB går ungefär lika fort att skicka till datorn med Ultra II som med Extreme IV från kortläsaren.

Senast ändrad:
Ja? äh? Man blir väl betraktad som opålitlig i affärer efter det här men ja... jag tackar nog nej till Instamaticen för tilfället.
Många fina bilder du har Anders.

Mvh
Pa

ANNONS