Annons

Problem med synkkabel

Emmel

Aktiv medlem
Hej!
Har en 550D och en 580ex II som jag för första gången provade koppla samman med synkkabel idag.

Allt verkar fungera bra förutom high speed-syncen, som vid kortare slutartider (1/320s och nedåt) beter sig konstigt. Det blir som en mörk rand längst ner på varje bild (på sidan vid stående motiv). Ju kortare slutartid, desto mer av bilden blir mörk.

Vad beror detta på? Enligt mina spekulationer är det kabeln som fördröjer syncen, har jag rätt? Problemet uppstår endast när kabeln används, sitter blixten i blixtskon fungerar det som det ska.

Kan man göra något åt detta? Är väldigt intresserad av att kunna använda blixten vid korta slutartider och kunna ställa ifrån blixten.
 
High speed sync funkar endast med ETTL, vilket innebär att du måste ha en "förlängningskabel" som har alla kontakter för detta.
Sedan så måste High Speed vara aktiverat på blixten också.

Kör du med en "vanlig" PC-synk kabel så går det inte att köra med high speed sync.

Kabeln fördröjer inte synken i sig, inte det allra minsta.
Men high speed synk kräver kommunikation mellan kamera och blixt som bara fungerar via ETTL.
 
Hej!
Har en 550D och en 580ex II som jag för första gången provade koppla samman med synkkabel idag.

Allt verkar fungera bra förutom high speed-syncen, som vid kortare slutartider (1/320s och nedåt) beter sig konstigt. Det blir som en mörk rand längst ner på varje bild (på sidan vid stående motiv). Ju kortare slutartid, desto mer av bilden blir mörk.

Vad beror detta på? Enligt mina spekulationer är det kabeln som fördröjer syncen, har jag rätt? Problemet uppstår endast när kabeln används, sitter blixten i blixtskon fungerar det som det ska.

Kan man göra något åt detta? Är väldigt intresserad av att kunna använda blixten vid korta slutartider och kunna ställa ifrån blixten.

Det är troligen fel på kabeln, men är det verkligen en kabel som överför alla kontaktfunktioner mellan kamera och blixt? Eller är det en enklare kabel som enbart triggar blixten?
Den svarta randen är ett "fenomen" som hänger ihop med en ridåslutares funktion. På tider ner till som regel 1/200 sekund (kan variera mellan olika fabrikat, men brukar ligga runt denna tid) så regleras exponeringstiden genom att den första ridåhalvan öppnar och efter 1/X sekunder så stänger den andra ridåhalvan. På kortare tider än 1/200 sekund så blir det istället en "spalt" vars bredd reglerar exponeringstiden, som förflyttas över bildytan. Om det inte är så ljust att 1/200 är för lång tid vid den bländare du vill använda så blir det blixtens lystid som blir det som reglerar exponeringstiden om blixten är den dominerande ljuskällan.
Vill du kunna använda kortare tider än den kortaste synktid som din kameras slutare tillåter återstår att använda high-speedsync så att blixten skickar ut en snabb följd av korta blixtar så att motivet är belyst så länge att slutaren hänger med.
Har du en kabel som för över alla funktioner så tag en koll i bruksanvisningarna för kameran respektive blixten. De är till för att vara till hjälp och inte som ett packmaterial som en del tycks tro.
 
Det är en billig kabel, med bara en kontakt. Anledningen till att jag valde den före en trådlös sändare med E-TTL (ev. ytterligare en blixt som slav) var för att jag mest var nyfiken på att prova att flytta runt blixten lite.

Vanligtvis när high speed-syncen är avstängd på blixten kan jag inte ställa slutartiden kortare än 1/200, och eftersom det inte blev så med kabeln trodde jag att det skulle fungera.
 
ANNONS